Skąd bierzemy i na co wydajemy pieniądze w święta?
Artykuł sponsorowany

Skąd bierzemy i na co wydajemy pieniądze w święta?

Barometr świąteczny Ferratum
Barometr świąteczny Ferratum Źródło: Materiały prasowe
Firma Ferratum zakończyła sukcesem 11. już badanie dotyczące wydatków i planów świątecznych związanych ze świętami Bożego Narodzenia i Nowy Rokiem. 11 edycja badań zachowań zakupowych prowadzonych przez Ferratum objęła również Polskę.

W ramach analizy zwyczajów świątecznych Ferratum przeprowadziła ankietę wśród 31 000 osób z 14 krajów. Wysyłany przez Internet kwestionariusz zawierał pytania dotyczące źródła wydatków świątecznych, porównania poziomu wydawanych kwot z tymi z zeszłego roku, a także tego, na co zamierza się wydać pieniądze. Zwrócono też uwagę na postanowienia noworoczne. Wśród badanych znalazły się wyłącznie osoby pełnoletnie (w wieku 18–61 lat).

Źródła finansowania świąt

W kwestii pochodzenia gotówki potrzebnej na święta 53% respondentów stwierdziło, że wystarczą im do tego zgromadzone oszczędności. 24% uznało, że będą potrzebować pożyczki online z Ferratum, zaś 12% skorzysta karty kredytowej. Pozostałe osoby zdecydowały się na inną pożyczkę, z czego 7% skorzysta z usług banku, a 4% – jeszcze innej instytucji finansowej. Najwięcej, bo 26% respondentów uważa, że bez problemu spłaci pożyczkę w ciągu mniej niż pół roku. Jednak niewiele mniejszy (22%) jest odsetek tych, który twierdzą, że zajmie im to dłużej. Najmniej osób uważa, że spłacą zaciągnięty dług po miesiącu lub dwóch – w obu przypadkach jest to 16% ankietowanych.

Finansowanie świąt

Co kupujemy najczęściej?

Z badań Ferratum wynika, że najwięcej wydatków w większości krajów pochłoną ubrania, na które ankietowani zadeklarowali przeznaczenie 13% dochodów. Kolejne miejsca na liście zajęły produkty bardziej kojarzące się ze świętami, czyli słodycze oraz zabawki – z wynikiem odpowiednio 12% i 11%. Ubrania będą najważniejszym zakupem aż w 12 z 14 krajów, w których przeprowadzono badania. Te dwa wyjątki to Polska – najwięcej pieniędzy przeznaczamy na słodycze – oraz Łotwa, gdzie największe sumy są wydawane na imprezy sportowe.

Wysokość świątecznych wydatków

Wydatki na Boże Narodzenie będą w 2019 r. takie same jak w roku ubiegłym – takie plany zadeklarowało 42% ankietowanych. Z kolei 21% rodzin na świecie uważa, że będą większe niż rok temu, a 38% planuje wydać w tym roku mniej niż w zeszłym. Co do ilości wydawanych na święta pieniędzy, to mieszkańcy Brazylii zamierzają przeznaczyć na ten cel nawet 91% swoich miesięcznych przychodów. Polska znajduje się na drugim miejscu, planujemy przeznaczyć na święta 36% przychodów. Niewiele mniej, bo 34% przychodów, wydadzą na zakupy świąteczne mieszkańcy Australii, Hiszpanii i Rumunii.

Zakupy w Internecie

Coraz chętniej robimy zakupy online. Na czele miłośników takiego podejścia znajdują się Brytyjczycy – aż 38% z nich decyduje się na załatwienie sprawunków w sieci. Na kolejnych miejscach znajdują się Holandia i Szwecja. Natomiast mieszkańcy krajów Europy Wschodniej, w tym Bułgarii, Estonii, Chorwacji i Łotwy, są zakupom online najmniej chętni.

Zakupy Online ankieta 2019

A może świąteczna podróż?

Brazylijczycy są narodem najchętniej wyjeżdżającym na święta – 31% respondentów z tego kraju zadeklarowała, że większość swoich wydatków świątecznych przeznaczy na podróże. Niewiele mniej, bo po 25%, przeznaczy się na ten cel w Rumunii i Australii. Podróżujący preferują wygodę i nie chcą martwić się o gotówkę, dlatego wybierają płatności kartą. Płatności bezgotówkowych ma zamiar użyć 71% respondentów ze Szwecji i po 64% z Wielkiej Brytanii i Norwegii.

Płatności online

Najwięcej chętnych na płacenie kartą jest w Szwecji i Holandii – wybiera je aż 91% badanych. Wysoko (ponad 80%) znajdują się też Kanada, Australia, Norwegia i Wielka Brytania. W Polsce zaś taką formę płatności wybrało 67% ankietowanych. Jedynie Bułgarzy mniej chętnie podchodzą do rozliczeń bez gotówki (43%).

Wartości świąteczne

Ankieta wykazała także, że dla 64% osób najważniejszy w okresie świąt jest czas spędzony z bliskimi i rodziną. Prezenty bądź podtrzymywanie tradycji miały mniej niż 10% wskazań. Najmniej ważne okazały się sporty zimowe – taką opcję wskazało jedynie 2% ankietowanych.

Z czym w Nowy Rok?

Jeśli chodzi o postanowienia noworoczne, to ponownie wygrywają bliscy – 23% respondentów planuje spędzenie z nimi czasu. Na kolejnych miejscach znalazły się plany związane z remontem domu oraz podróżami (odpowiednio 15% i 12%). 11% badanych zamierza przejawiać większa aktywność i zdrowiej żyć.

Ferratum Group to pochodząca z Finlandii firma będąca liderem w zakresie bankowości internetowej. Co 6 miesięcy wykonuje międzynarodową ankietę, której zadaniem jest zbadanie preferencji zakupowych konsumentów.

Cały raport dostępny pod adresem: http://www.ferratumbarometer.com/pl/

Źródło: Ferratum Group