Polfrost - międzynarodowa logistyka i transport
Artykuł sponsorowany

Polfrost - międzynarodowa logistyka i transport

Ryszard Grzebielucha, prezes Polfrost
Ryszard Grzebielucha, prezes Polfrost Źródło: Polfrost
Wywiad z Ryszardem Grzebielucha, prezesem Polfrost

Polfrost w ostatnim czasie wyspecjalizował się w transporcie artykułów medycznych z Chin pomagając w walce z epidemią koronawirusa. Proszę coś opowiedzieć o tym przedsięwzięciu.

Gdy zaczęła się pandemia w Polsce, okazało się, że materiały ochronne przed koronawirusem produkuje się praktycznie tylko w Chinach. Kupienie ich było wykonalne, ale dostarczenie ich szybko do Polski okazało się problemem. My mając wieloletnie doświadczenie w realizacji czarterów cargo sprostaliśmy zadaniu i 26.03 wylądował na Okęciu pierwszy samolot ze środkami do walki z koronawirusem. Potem zrealizowaliśmy jeszcze kilkanaście takich transportów. Miedzy innymi 1 maja do Warszawy przyleciał An 124 Rusłan, jeden z największych samolotów transportowych, z prawie 80 tonami środków medycznych. Później, dla jednego z klientów firmy Synoptis uruchomiliśmy most powietrzny Z Chinami. W najbliższej przyszłości chcemy kontynuować nasz projekt z udziałem innych klientów i dostawców. Planujemy transporty lotnicze nie tylko z Chin, ale również z innych krajów azjatyckich.

To skomplikowane wyzwanie logistyczne, jak długo trwały przygotowania do pierwszego transportu?

Jesteśmy firmą od zadań specjalnych. Nasza dewiza to „zaczynamy tam, gdzie inni się poddają”. Firma istnieje od 1996 r. i od początku zajmuje się realizacją projektów szytych na miarę zarówno w transporcie drogowym, kolejowym, morskim czy lotniczym. Organizujemy przewozy praktycznie do wszystkich krajów świata. Jesteśmy szczególnie aktywni w krajach byłego ZSRR, gdzie mamy rozwiniętą sieć własnych biur, dlatego też pierwsze zlecenie zrealizowaliśmy natychmiastowo.

Świat staje się coraz mniejszy, czy w związku z tym wyzwania, jakie stoją przed międzynarodową logistyką będą łatwiejsze?

Wyzwania nie będą łatwiejsze, ale inne. Wraz z rozwojem techniki, zmieniają się wyzwania w logistyce. To, co kiedyś było wyzwaniem, obecnie jest codziennością. Pojawiają się za to całkiem inne problemy. Ogólna tendencja w logistyce to zmniejszanie się wielkości przesyłki. Jest to na pewno związane ze zmianami w handlu i rozwojem sprzedaży przez Internet. Przesyłka jest mniejsza i dociera bezpośrednio do klienta ostatecznego. To powoduje rozwój usług kurierskich na ostatniej mili, ale jednocześnie rozwój magazynów sortowni przesyłek.

Koronawirus uświadomił rządzącym w krajach na zachodzie, że są uzależnieni od produkcji w Chinach. Może się pojawić tendencja przenoszenia produkcji z Chin w inne miejsca. Czy będzie to bliżej rynków zbytu, czyli np. Europa Wschodnia, czy raczej do innych krajów Azji Południowej ciężko stwierdzić. Osobiście myślę, że Zachód będzie wspierał rozwój Indii, jako przeciwwagi dla Chin.

Czy to oznacza, że planują państwo stałe połączenia lotnicze z innymi krajami w Azji?

Myślę, że prędzej czy później musi do tego dojść. Szczególnie interesującym kierunkiem są Indie. Zdaniem wielu ekonomistów, Indie będą się bardzo intensywnie rozwijać. W przeciwieństwie do Chin, które przez kilka dziesięcioleci prowadziły politykę jednego dziecka, Indie mają bardzo korzystną sytuację demograficzną. W niedalekiej przyszłości powinny wyprzedzić Chiny stając się najludniejszym państwem świata.

W ostatnim czasie mieliśmy wiele zapytań od dystrybutorów farmaceutycznych, dotyczących możliwości importu leków i wyrobów farmaceutycznych z Indii. Bardzo dobrze się to wpisuje w naszą strategię współpracy z przedsiębiorstwami z tego sektora.

Jak będzie się rozwijał projekt nowego jedwabnego szlaku? Jaka będzie w nim rola Polski i ewentualnie Polfrostu?

Projekt Nowego jedwabnego szlaku - to chińska próba zmiany sił w świecie. Dzisiaj światem rządzi ten, kto kontroluje morskie szlaki handlowe, czyli Stany Zjednoczone. Chiny rzucając wyzwanie USA musza zabezpieczyć sobie dostawę surowców i wywóz swojego eksportu drogą lądową, bo szlaki morskie, jak już mówiłem kontrolują Stany Zjednoczone. Zrealizowanie w pełni tego projektu zmieni układ sił na świecie. Chiny będą kontrolowały tzw. „wyspę świata” czyli Euroazję i Afrykę przez co zdobędą potencjał do supremacji światowej. Dla Polski jest to szansa, bo może ona znaleźć się z powrotem po 500 latach od czasów Odkryć Geograficznych na jednym z głównych szlaków handlowych. Dzisiaj mimo wszystko jesteśmy krajem peryferyjnym, granicznym. Zwłaszcza obecnie przy złych relacjach Rosji ze Światem Zachodu to właściwie jesteśmy państwem frontowym. Obecnie w Polsce pod pojęciem Jedwabny Szlak rozumie się pociągi kontenerowe z i do Chin. To przedsięwzięcie rozwija się, jest ono droższe niż dostawy drogą morską, ale korzystniejsze pod względem czasu dostawy. Dla wielu towarów jest to konkurencyjne rozwiązanie i Polfrost aktywnie uczestniczy w jego rozwoju.

Źródło: Polfrost