W Wielkiej Brytanii złożono pozew zbiorowy o wartości 1 miliarda dolarów, w którym firma została oskarżona o wykorzystanie „tajemniczego” algorytmu do nadużywania swojej dominującej pozycji w handlu elektronicznym. Pozew ma zostać złożony w Sądzie Apelacyjnym ds. Konkurencji w październiku.
Algorytm Amazona
Jak czytamy w pozwie, Amazon szkodzi swoim klientom, kierując ich do swojej „polecanej oferty”, co skutkuje ukrywaniem ofert o lepszej wartości, a konsumenci płacą więcej.
Według pozwu, Amazon wykorzystuje swoje tak zwane „Buy Box” do kierowania kupujących do własnych produktów i przedmiotów od sprzedawców zewnętrznych, którzy korzystają z jego usług realizacji zamówień i dostawy.
Firma odpowiada
Rzecznik Amazona powiedział, że twierdzenie jest „bezpodstawne i jesteśmy pewni, że stanie się to jasne w procesie prawnym”.
„Amazon zawsze koncentrował się na wspieraniu 85 000 firm, które sprzedają swoje produkty w naszym sklepie w Wielkiej Brytanii, a ponad połowa wszystkich fizycznych produktów sprzedawanych w naszym sklepie w Wielkiej Brytanii pochodzi od niezależnych partnerów sprzedażowych” – powiedział CNBC rzecznik. „Zawsze pracujemy nad przedstawianiem ofert, które zapewniają klientom niskie ceny i szybką dostawę”.
Postępowanie antymonopolowe
Roszczenie jest przedmiotem dochodzenia antymonopolowego prowadzonego przez Urząd ds. Konkurencji i Rynków, brytyjski organ nadzorujący konkurencję. W lipcu wszczęto dochodzenie w sprawie firmy w związku z obawami, że jej brytyjski rynek „może być antykonkurencyjny i może skutkować gorszą ofertą dla klientów”. Komisja Europejska, ramię wykonawcze UE, wszczęła podobne dochodzenie antymonopolowe.
Czytaj też:
Meta na „czarnej liście" Rosji. Dostęp do Instagrama będzie niemożliwyCzytaj też:
Amazon inwestuje w „elektryki". Prawie 1 mld dolarów na europejską flotę