Tunel na Zakopiance. W sobotę wielkie otwarcie

Tunel na Zakopiance. W sobotę wielkie otwarcie

Budowa zakopianki (tunel pod Luboniem)
Budowa zakopianki (tunel pod Luboniem)
W sobotę otwarty zostanie tunel pod Luboniem na trasie nowej Zakopianki. Zakończenie inwestycji było wielokrotnie przekładane.

Tunel Luboń Mały jest już gotowy. Pod koniec sierpnia zakończono zasadnicze prace w tunelu, przeprowadzono testy wszystkich instalacji oraz wybudowano wjazd do tunelu od strony południowej. Od strony północnej realizowano prace wykończeniowe i porządkowe.

We wtorek obowiązkowe ćwiczenia na trasie przeprowadziły służby ratunkowe, wszystko więc wskazuje na to, że otwarcie trasy nastąpi w sobotę, 12 listopada.

Liczący 2058 metrów długości tunel, który ma nosić imię Lecha i Marii Kaczyńskich, będzie miał odcinkowy pomiar prędkości na całej trasie. Maksymalna dopuszczalna prędkość wyniesie 100 kilometrów na godzinę.

Otwarcie przekładane

Termin zakończenia budowy tunelu był kilkakrotnie przesuwany. Miał być gotowy pod koniec 2021 roku, później termin przesunięto na luty tego roku. Nie udało się dotrzymać także terminu czerwcowego. Wykonawca argumentował opóźnienie pandemią i wynikającymi z niej nieobecnościami pracowników oraz warunkami atmosferycznymi.

Drążenie tunelu w masywie góry Mały Luboń w Beskidzie Wyspowym, pomiędzy miejscowościami Naprawa i Skomielna Biała, rozpoczęło się 6 marca 2017 r. Koszt inwestycji to niemal miliard zł.

Centrum Zarządzania Tunelem za ponad milion złotych miesięcznie

Na tym miliardzie wydatki publiczne się jednak nie skończą. Krakowska Dyrekcja poinformowała, że podpisała umowę na kompleksowe utrzymanie systemów bezpieczeństwa i urządzeń obsługi tunelu pod Luboniem Mały. Zorganizowanie i obsługę Centrum Zarządzania Tunelem przez dwie najbliższe lata wykonywać będzie konsorcjum firm Voltar System (lider) i Wasko (partner). Koszt prac to ponad 28 mln zł, czyli trochę ponad milion złotych miesięcznie.

Czytaj też:
„Bardzo wzruszająca chwila". Prezydent odwiedził tunel na „Zakopiance"
Czytaj też:
Budowa szybkich dróg z poślizgiem. Nawet połowa zaplanowanych na ten rok odcinków nie jest gotowa