Przekop Mierzei Wiślanej. Rusza budowa mostu

Przekop Mierzei Wiślanej. Rusza budowa mostu

Przekop Mierzei Wiślanej
Przekop Mierzei Wiślanej Źródło: Materiały Prasowe
Rozpoczęła się budowa mostu obrotowego w Nowakowie. Budowla ma umożliwić ruch większych statków przez przekop Mierzei Wiślanej.

W Nowakowie rozpoczęły się prace przy budowie mostu obrotowego. Budowla ma umożliwić ruch dużych statków, które na razie, ze względu na swoje gabaryty nie mogą przepływać z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany.

– Na początku listopada został złożony na budowie drugi element jezdni mostu, trwają prace przy przygotowaniu styków do połączeń elementów jezdni oraz przy budowie podparć tymczasowych dla montażu konstrukcji stalowej między podporami – powiedziała PAP rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska.

Aby na Zalew Wiślany mogły wpływać większe jednostki, konieczne jest także pogłębienie torów wodnych i zagospodarowanie brzegów rzeki Elbląg.

Przekop Mierzei Wiślanej

Uroczyste otwarcie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną nastąpiło w sobotę 17 września. W uroczystości wzięli udział m.in. prezydent Andrzej Duda, premier Mateusz Morawiecki, prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński.

Oficjalnego otwarcia kanału żeglugowego dokonał odpowiedzialny za inwestycję wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk. – Mam honor ogłosić, że droga wodna łączący Zalew Wiślany z Morzem Bałtyckim została otwarta – oświadczył.

Jak poinformował Urząd Morski w Gdyni, do 6 listopada nową trasą przepłynęły 384 jednostki.

Inwestycja strategiczna

Droga wodna między Zalewem Wiślanym a Zatoką Gdańską ma znaczenie polityczne. Do tej pory ruch statków mógł się odbywać wyłącznie przez należącą do Rosji Cieśninę Piławską.

Żeby nowa droga wodna mogła być w pełni funkcjonalna, potrzebne są kolejne inwestycje. W drugim etapie pogłębiony i przebudowany musi zostać kanał na rzece Elbląg. W trzecim etapie tor wodny przez Zalew Wiślany ma zostać pogłębiony.

Czytaj też:
Premier każe oszczędzać. Ministerstwa tną wydatki
Czytaj też:
Budowa CPK zagrożona? Horała i Müller komentują doniesienia „Wprost”