W Nowakowie rozpoczęły się prace przy budowie mostu obrotowego. Budowla ma umożliwić ruch dużych statków, które na razie, ze względu na swoje gabaryty nie mogą przepływać z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany.
– Na początku listopada został złożony na budowie drugi element jezdni mostu, trwają prace przy przygotowaniu styków do połączeń elementów jezdni oraz przy budowie podparć tymczasowych dla montażu konstrukcji stalowej między podporami – powiedziała PAP rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska.
Aby na Zalew Wiślany mogły wpływać większe jednostki, konieczne jest także pogłębienie torów wodnych i zagospodarowanie brzegów rzeki Elbląg.
Przekop Mierzei Wiślanej
Uroczyste otwarcie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną nastąpiło w sobotę 17 września. W uroczystości wzięli udział m.in. prezydent Andrzej Duda, premier Mateusz Morawiecki, prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński.
Oficjalnego otwarcia kanału żeglugowego dokonał odpowiedzialny za inwestycję wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk. – Mam honor ogłosić, że droga wodna łączący Zalew Wiślany z Morzem Bałtyckim została otwarta – oświadczył.
Jak poinformował Urząd Morski w Gdyni, do 6 listopada nową trasą przepłynęły 384 jednostki.
Inwestycja strategiczna
Droga wodna między Zalewem Wiślanym a Zatoką Gdańską ma znaczenie polityczne. Do tej pory ruch statków mógł się odbywać wyłącznie przez należącą do Rosji Cieśninę Piławską.
Żeby nowa droga wodna mogła być w pełni funkcjonalna, potrzebne są kolejne inwestycje. W drugim etapie pogłębiony i przebudowany musi zostać kanał na rzece Elbląg. W trzecim etapie tor wodny przez Zalew Wiślany ma zostać pogłębiony.
Czytaj też:
Premier każe oszczędzać. Ministerstwa tną wydatkiCzytaj też:
Budowa CPK zagrożona? Horała i Müller komentują doniesienia „Wprost”