Meta to jeden z największych technologicznych gigantów. Według Likeweb Facebook.com jest trzecią najczęściej odwiedzaną witryną na świecie. Na różnych platformach Meta ma ponad 3 miliardy aktywnych użytkowników dziennie. Dla porównania X (dawny Twitter) ma szacunkowo 245 milionów. Według ostatniego raportu koncern Marka Zuckerberga urósł w tym roku o 23 proc.
Cięcie kosztów
Dodawanie nowych użytkowników to wyczyn, nawet jeśli ci nowi użytkownicy nie generują zysków. Przychody Meta na użytkownika wynoszące 8,71 USD spadły od końca 2021 r.
Jednak przychody to nie jedyny powód, dla którego cena akcji Meta wzrosła o 140 procent w bieżącym roku, znacznie przewyższając szerszy indeks S&P 500. W drugiej połowie zeszłego roku koncern rozpoczął poważną restrukturyzację i grupowe zwolnienia. Zatrudnienie w Meta jest prawie o jedną czwartą mniejsze niż w zeszłym roku o tej porze. Koszty i wydatki spadły o 7 procent rok do roku, podczas gdy przychody wzrosły. Rezultatem jest ogromna, 40-procentowa marża zysku operacyjnego.
Koniec dobrej passy
Jeśli dobra passa Meta będzie zależeć od niskich wydatków, może nie trwać długo. Spółka spodziewa się, że łączne wydatki w tym roku będą o 1,5 proc. wyższe niż w roku ubiegłym. W przyszłym roku mogą jednak podskoczyć o 11 proc.
Jest to m.in. efekt niezwykle kosztownego postawienia Meta na wirtualną rzeczywistość. Strata operacyjna działu Reality Labs w wysokości 3,7 miliarda dolarów oznacza, że w niecałe pięć lat firma poniosła straty o wartości ponad 46 miliardów dolarów.
W przyszłym roku kopalnią pieniędzy będzie jednak sztuczna inteligencja. Oprócz wykorzystania AI w swojej działalności reklamowej Meta wdraża narzędzia konsumenckie. Będzie to największy teren inwestycyjny spółki.
Czytaj też:
Firma chciała zapłacić podwykonawcy monetami. Ważyły 3 tonyCzytaj też:
Bezrobocie spadnie poniżej 5 proc.? Maląg: Kolejna dobra wiadomość