Jak poinformował Grzegorz Górski, rzecznik prasowy TMMP w Wałbrzychu, od kwietnia 2002 r. wałbrzyską fabrykę Toyoty opuściło 1 mln 680 tys. silników i 3 mln 320 tys. skrzyń biegów, które trafiły do modeli Toyoty produkowanych w Europie i Afryce Południowej. - Możliwości produkcyjne fabryki Toyoty to obecnie ponad milion podzespołów rocznie (360 tys. silników i 720 tys. skrzyń biegów), co sprawia, że jest ona największym centrum produkcji podzespołów Toyoty poza Japonią. Do tej pory koncern zainwestował w Wałbrzychu ponad 2 mld zł i zatrudnił 2 tys. pracowników - mówił rzecznik.
Zaznaczył, że choć Toyota Motor Manufacturing Poland została założona w sierpniu 1999 r., to historia jej produkcji rozpoczęła się w kwietniu 2002 r. wraz z rozpoczęciem wytwarzania 5-stopniowych skrzyń biegów. Początkowa zdolność produkcyjna wynosiła 250 tys. podzespołów rocznie. Produkowane w tamtym okresie skrzynie biegów były montowane w Toyocie Yaris, Corolla, Corolla Verso i Avensis wytwarzanych w europejskich fabrykach koncernu.
W 2005 r., dzięki rozpoczęciu produkcji jednolitrowych silników benzynowych oraz manualnych i półautomatycznych skrzyń biegów, możliwości wałbrzyskiej fabryki wzrosły do 930 tys. podzespołów rocznie. - TMMP stało się głównym dostawcą silników i skrzyń do samochodów Toyota Aygo, Citron C1 i Peugeot 107 montowanych w fabryce Toyota Peugeot Citron Automobile (TPCA) w Kolinie (Czechy) będącej wspólnym przedsięwzięciem Toyoty oraz koncernu PSA - mówił rzecznik.
Dodał, że we wrześniu 2008 r. TMMP rozpoczęła produkcję nowej generacji sześciostopniowych skrzyń biegów do samochodów Toyota Yaris, Auris, Corolla, Verso i Avensis. To pozwoliło wałbrzyskiej fabryce osiągnąć dzisiejsze możliwości produkcyjne ponad mln sztuk podzespołów rocznie.
zew, PAP