Oszczędzą 30 tys. godzin dziennie

Oszczędzą 30 tys. godzin dziennie

Dodano:   /  Zmieniono: 
Dzięki drugiej linii metra, która powstaje właśnie w Sofii, mieszkańcy bułgarskiej stolicy zaoszczędzą dziennie 30 tys. godzin - powiedział Stojan Bratojew, dyrektor wykonawczy spółki Metropolitan odpowiedzialnej za budowę metra.
W Sofii mieszka 1,6 mln osób, liczba zarejestrowanych samochodów sięga 900 tys. - Dojechanie do centrum miasta z przedmieścia, zwłaszcza w porannych godzinach szczytu, trwa czasem 1,5-2 godz. Istniejącą linią metra zajmuje to 10 minut - podkreślił Bratojew. - Naziemny transport porusza się średnio z prędkością 8-10 km/h, zaś metro, uwzględniając postoje na stacjach - 43 km/h - oznajmił. - Dzięki nowej linii metra ludzie zaoszczędzą dziennie 30 tys. godzin. Będą mogli poświęcić ten czas, który marnują teraz w korkach, na relaks albo pracę.

Bez wsparcia by nie zaczęli

Według prognoz dzięki drugiej linii metra, która przetnie istniejącą nitkę i połączy przedmieścia północne z południowymi, o 28 proc. zmniejszy się ruch drogowy, a o 18 proc. liczba wypadków. Całkowity koszt budowy nowej linii, która będzie miała 13 km długości, wyniesie około 480 mln euro, z czego 157 mln będzie pochodzić z  europejskiego funduszu rozwoju, a 200 z unijnego funduszu spójności. Fundusze unijne stanowić będą więc ok. 70 proc. całości kosztów. Drugą linię metra zaczęto budować w  grudniu roku 2008. - Bez unijnych funduszy budowalibyśmy to metro nie 4, lecz 10 lat, a nawet nie jestem pewien, czy w ogóle byśmy się na to zdecydowali - wyznał Bratojew.

Nowa linia ma być oddana do użytku w sierpniu 2012 r. Centralny odcinek, który będzie liczyć 6,4 km, jest już gotowy w ponad 50 proc.  W centrum budowa metra napotyka problemy techniczne z powodu wody podskórnej. - W miejscu, gdzie leży dziś Sofia, znajdowało się kiedyś dno jeziora. Wystarczy się dokopać nie głębiej niż  na 3-4 m, żeby zaczęła wypływać - podkreślił Bratojew.

Nowe i ładne

Bratojew podkreślił, że Bułgarzy korzystają przy budowie swojego metra z doświadczeń innych państw, m.in. Polski. - Kilka razy widziałem metro w Warszawie. Bardzo mi się podoba. Jest nowe i ładne -  powiedział Bratojew. Jak zaznaczył, sofijskie metro będzie bardzo podobne do  warszawskiego, gdyż też zostanie w nim wykorzystany system automatycznej kontroli produkcji rosyjskiej. - Współpracujemy także z tym samym zespołem konsultacyjnym co  Warszawa - Jaspers - zaznaczył.

zew, PAP