Chińczycy wyrazili też zainteresowanie nabyciem udziałów w prywatyzowanej przez rząd Grecji spółce kolejowej HRO z myślą o doprowadzeniu połączeń kolejowych do portów i udziale w rządowych planach budowy dwóch dużych ośrodków spedycyjnych w Salonikach (połączonych siecią kolejową z resztą Półwyspu Bałkańskiego) i Thriasio koło Aten.
Anastasiadou wskazuje na duże znaczenie geostrategiczne Pireusu dla Pekinu. Położenie portu czyni z niego ważny ośrodek handlu między Europą a Azją. Usytuowanie w pobliżu Bosforu daje łatwy dostęp do Morza Czarnego, do Azji Środkowej, Turcji, na Bałkany oraz do Europy Wschodniej. Chiny - pisze Anastasiadou - pracują nad serią inwestycji w infrastrukturę Irlandii i wyraziły zainteresowanie inwestowaniem w Hiszpanii i Portugalii. W przypadku Grecji "pokaźne inwestycje w jej infrastrukturę będą dla Chin ważnym przyczółkiem ekonomicznym u progu Europy". "Częściowe przejęcie kontroli nad jednym z najważniejszych portów w południowo-wschodniej Europie i inwestycje w liczne projekty infrastrukturalne w innych rejonach Grecji mogą być początkiem politycznego i gospodarczego uzależnienia Aten i podporządkowania ich sobie przez Chiny" - obawia się analityczka ośrodka RUSI.
PAP, arb