Polska zyskuje w oczach światowych sieci handlowych

Polska zyskuje w oczach światowych sieci handlowych

Dodano:   /  Zmieniono: 
Sieci handlowe doceniają polski rynek (fot. sxc.hu) Źródło: FreeImages.com
Polska po raz pierwszy znalazła się w dwudziestce krajów najbardziej atrakcyjnych dla światowych sieci detalicznych. W naszym kraju reprezentowanych jest 34 proc. marek spośród 326 uwzględnionych w badaniu - wynika z raportu firmy doradczej CBRE.
Polska awansowała na 19. miejsce z 22. w 2011 r. na liście krajów wzbudzających największe zainteresowanie światowych sieci handlowych -  wynika z tegorocznej edycji raportu "Globalizacja handlu detalicznego", opublikowanego w czwartek przez firmę doradczą CBRE.

Badanie CBRE przeprowadzono po raz piąty. Badanie analizuje obecność 326 światowych marek, działających w 9 różnych sektorach handlu detalicznego, (w tym: sklepy różnych branż, supermarkety, restauracje i  kawiarnie) w 208 miastach w 73 krajach świata (Europa, Bliski Wschód i  Afryka, Ameryka Północna i Południowa, Azja, Australia i Oceania). Spośród polskich miast zbadano Warszawę, Kraków i Łódź. Dane zebrano pod  koniec 2011 r.

Pod koniec 2011 r. w Polsce dostępnych było 8,8 mln m kw. powierzchni handlowej zlokalizowanej w 381 centrach handlowych, co stawia Polskę na równi z  Rosją oraz Turcją, najszybciej rozwijającymi się rynkami w regionie.

Sześć światowych sieci handlowych, które weszły na polski rynek w  2011 r., to marka mody damskiej z Wielkiej Brytanii Dorothy Perkins (Złote Tarasy w Warszawie), brytyjska marka oferująca niedrogie ubrania F&F (Blue City w Warszawie), amerykańska marka GAP oferująca ubrania i akcesoria (Arkadia w Warszawie), marka modowa American Eagle (wkrótce otwarcie pierwszego sklepu), Foot Locker – sieć sprzedająca ubrania i  buty sportowe znanych marek (Arkadia w Warszawie) i amerykańska sieć sklepów z zabawkami Toys’R’Us (Blue City w Warszawie).

Pierwsze miejsca po względem obecności światowych marek zajęły: Londyn (55,5 proc.), Dubaj (53,8 proc.), Nowy Jork (43,9 proc.), Moskwa i Paryż (43,7 proc.), Hong Kong (40,5 proc.). Warszawa (30,2 proc.) to jedno z miast, które w porównaniu do ubiegłego roku awansowały najmocniej, bo o 10 miejsc, znalazła się na 36. pozycji. Dzięki temu polska stolica wyprzedziła takie europejskie miasta jak Amsterdam, Lizbona, Bruksela czy Budapeszt.

Analiza krajów wzbudzających największe zainteresowanie wśród światowych sieci handlowych pokazuje, że Wielka Brytania (56,7 proc.) nadal utrzymuje pierwsze miejsce, wyprzedzając Zjednoczone Emiraty Arabskie (53,1 proc.) oraz Stany Zjednoczone (50,3 proc.). Hiszpania plasuje się na 4. pozycji (47,5 proc.), zaraz przed Chinami (47,2 proc.), oraz Francją i Niemcami, które wspólnie zajęły szóste miejsce (46,9 proc.). Czołową dziesiątkę zamykają: Rosja (44,5 proc.), Włochy (43 proc.) oraz Arabia Saudyjska (41,1 proc.).

Firma CBRE, z siedzibą w Los Angeles, jest międzynarodową firmą doradczą, która działa w sektorze nieruchomości komercyjnych.

zew, PAP