Polska Żegluga Morska wzbogaciła się o "Mamry"

Polska Żegluga Morska wzbogaciła się o "Mamry"

Dodano:   /  Zmieniono: 
"Mamry" już w eksploatacji (fot. mat. prasowe PŻM)
Do eksploatacji wszedł m/s „Mamry”, czyli ostatni z serii tzw. jeziorowców zamówionych przez Polską Żeglugę Morską (PŻM) w chińskiej stoczni Mingde w Nantongu.
Nowy statek m/s „Mamry" oraz pozostała siódemka siostrzanych jednostek zastąpią wycofywane przez armatora, z powodu wieku, masowce zbudowane w latach 1984-1985 w stoczni Astilleros Alianza w Buenos Aires.

Serię ośmiu jednostek rozpoczął w marcu 2010 roku statek m/s „Miedwie". Jednostki te określane są jako „jeziorowce”, a więc statki specjalnie przystosowane wymiarami do wąskich śluz i kanałów amerykańskich Wielkich Jezior. Ich długość to 189,6 m, szerokość - 23,6 m, zanurzenie - 10,1 m. Mogą jednorazowo przewozić ok. 30 tys. ton ładunku.

Wielkie Jeziora to od wielu lat jeden ze strategicznych rynków PŻM. Szczeciński armator wozi tam stal z Holandii, na potrzeby amerykańskiego przemysłu motoryzacyjnego, na rachunek firmy Tata Steel. Rocznie to ok. 400 tys. ton. Do Europy wraca z amerykańskim i kanadyjskim zbożem.

M/s „Mamry" to 27. masowiec w ramach programu odnowy tonażu Polskiej Żeglugi Morskiej na lata 2005-2015, który zakłada zbudowanie 38 statków. W 2012 r. armator odbierze 13 masowców.

PŻM jest przedsiębiorstwem państwowym, posiada ponad 70 statków. Zatrudnia blisko 3 tys. osób, z czego na morzu pracuje mniej więcej 2500. W Grupie PŻM pracuje około 4000 osób; większość z nich to mieszkańcy Szczecina i regionu.

zew, PAP