Przepisy zawarte w ustawie, która wchodzi w życie 25 grudnia, dotyczą nie tylko tradycyjnych form sprzedaży (w sklepie, supermarkecie, na stacji benzynowej), ale również tzw. sprzedaży bezpośredniej, kiedy to sprzedawca dociera bezpośrednio do kupującego, np. w jego domu, miejscu pracy, podczas specjalnie zorganizowanego wyjazdu czy też kontaktując się z nim przez telefon. Firmy, które zajmują się tą formą sprzedaży, m.in. Philipiak Polska SA sp.k. – producent i dystrybutor wysokiej jakości naczyń, dostrzegają w nowej ustawie przede wszystkim wielką szansę dla swojej branży. Widzą jednak również pewne zagrożenia, bo nowe przepisy rodzą wiele pytań i wątpliwości. Właśnie tym tematom było poświęcone spotkanie przedstawicieli najważniejszych instytucji oraz stowarzyszeń związanych z prawami konsumenta i przedstawicieli przedsiębiorstw oraz mediów, które odbyło się niedawno w Sejmie.
Zmiany, zmiany
Od 25 grudnia zarówno konsumentów, jak i sprzedających im towary i usługi przedsiębiorców czeka wiele zmian. To – obok wielu innych – możliwość żądania wymiany towaru na nowy, naprawy, obniżenia ceny lub złożenia oświadczenia o odstąpieniu od umowy już przy pierwszej reklamacji. To także wydłużenie terminu na odstąpienie od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość z dziesięciu do 14 dni. Wejdą również w życie obostrzenia przy zawieraniu umów przez telefon – aby umowa została skutecznie zawarta, przedsiębiorca musi przedstawić konsumentowi na trwałym nośniku warunki umowy, które zostały mu wcześniej przekazane przez telefon, a następnie powinien oczekiwać na akceptację tych warunków.
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.