Poselski projekt przewiduje przyznanie 80 proc. dotychczasowego świadczenia do końca roku; po tym okresie wszyscy uprawnieni utraciliby prawo do świadczenia.
Ewa Kopacz (PO) złożyła poprawkę, uzależniającą przyznanie części alimentów od wyników wywiadu środowiskowego, stwierdzającego, czy dziecko rzeczywiście wychowywane jest przez samotnego rodzica.
W projekcie krytykowane było przede wszystkich to, że projekt nowelizacji "jest próbą załatwienia sprawy na kilka miesięcy". "Ale co dalej?" - pytał Mieczysław Kasprzak (PSL). Na tymczasowość proponowanych rozwiązań zwracał także uwagę Adam Ołdakowski (Samoobrona).
Anna Bańkowska (SdPl) skrytykowała rozbieżność kryteriów dochodowych zawartych w projekcie nowelizacji. Zgodnie z nim, prawo do części świadczenia (do końca roku) nabędą osoby, w których rodzinach dochód na osobę nie przekracza 612 zł. Tymczasem prawo do dodatku dla samotnie wychowujących dzieci (170 zł lub 250 zł w przypadku dziecka niepełnosprawnego) mają wszyscy, w których rodzinach dochód nie przekracza 504 zł (583 zł w rodzinach z dzieckiem niepełnosprawnym). Utrzymanie części świadczeń do końca grudnia 2004 roku kosztowałoby - jak powiedział wiceminister Miżejewski w Sejmie - 160 mln zł.
Miżejewski dodał, że przygotowywana jest zamiana trybu ściągania należności alimentacyjnych z cywilnego na administracyjny i rozdzielenie tych należności na gminy. Ma to poprawić ściągalność alimentów. Po ich wyegzekwowaniu - jak powiedział wiceminister - byłyby przeznaczane na politykę społeczną gmin.
Rozważane jest także wprowadzenie rejestru dłużników, zmiana zasad egzekwowania należności z wynagrodzenia za pracę, rozliczanie komorników co pół roku. Gminy będą miały także - jak zaznaczył wiceminister - możliwość skierowania osób zalegających z alimentami do robót publicznych. Ściągalność alimentów z Funduszu w 2003 roku wynosiła 11 proc. Całkowite zadłużenie Funduszu sięgało 8 mld zł.
Fundusz Alimentacyjny, z którego korzystało ponad 530 tys. ludzi, a maksymalna wysokość świadczenia wynosiła 631 zł, został zlikwidowany 1 maja 2004 roku po wejściu w życie ustawy o świadczeniach rodzinnych.
Projekt nowelizacji został ponownie skierowany do Komisji Polityki Społecznej i Rodziny.
em, pap