Samochodowa strategia lizbońska?

Samochodowa strategia lizbońska?

Dodano:   /  Zmieniono: 
Komisja Europejska podjęła inicjatywę, by unijny przemysł motoryzacyjny stał się najbardziej konkurencyjny na świecie. Specjaliści mają wypracować do połowy kwietnia konkretne propozycje w tym celu.
Już na początku stycznia Komisja powołała specjalną grupę roboczą o nazwie "CARS 21". Należą do niej nie tylko prominentni przedstawiciele krajów UE, Parlamentu Europejskiego, czy znawcy rynku samochodowego, ale również przedstawiciele związków zawodowych, organizacji pozarządowych oraz zwyczajni użytkownicy aut.

Konfrontacja różnych spojrzeń na produkcję i użytkowanie samochodów ma pomóc w opracowaniu odważnych, innowacyjnych rozwiązań, które będą w najbliższej przyszłości służyć dynamizowaniu europejskiego rynku samochodowego.

UE stoi przed wieloma wyzwaniami, tym bardziej że przemysł europejski pozostaje w tyle za japońskim czy amerykańskim. W  starych krajach Unii wydajność pracy jest o 15 proc. niższa niż w  Stanach Zjednoczonych i o 30 proc. mniejsza niż w Japonii. Ponadto koszty pracy liczone na godzinę są porównywalne z tymi w USA, ale  już o 10 proc. wyższe niż w Japonii i prawie trzykrotnie wyższe niż w Korei.

Pierwsze spotkanie grupy "CARS 21" zaplanowano na marzec, a  kolejne dwa mają się odbyć do końca roku. Na początku przyszłego roku Komisja na podstawie prac grupy ustali konkretne działania, które mają służyć poprawie konkurencyjności unijnego rynku samochodowego.

ss, pap