Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ma nowy ustawowy obowiązek. Zgodnie z obowiązującą od maja nowelizacją ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku, GDDKiA musi odpowiadać na pytania skierowane m.in. przez organizacje ekologiczne.
Obecnie chodzi o trzy toczące się inwestycje drogowe: odcinki S10 Bydgoszcz – Toruń, S74 Przełom/Mniów – węzeł Kielce Zachód, oraz S19 Choroszcz – Ploski – wymienia „Dziennik Gazeta Prawna”. Ostatnia z wymienionych tras, to część ważnego politycznie projektu Via Carpatia, czyli jednego z dwóch międzynarodowych szlaków drogowych, w których tworzenie zaangażował się polski rząd. Budowa trasy ma wspierać rozwój polski wschodniej.
Większy wgląd w przebieg inwestycji
Nowe prawo daje możliwość większej ingerencji organizacji zewnętrznych w przebieg inwestycji infrastrukturalnych. Chodzi o projekty o znaczącym wpływie na środowisko. Cytowany przez „DGP” Łukasz Bernatowicz z Business Center Club uważa, że tego typu skargi mogą wpłynąć na opóźnienia w ukończeniu inwestycji, które będzie trzeba liczyć w miesiącach, a w niektórych przypadkach może nawet i latach.
Damian Kaźmierczak, główny ekonomista Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa zaznacza także, że zmiany zostały wprowadzone w momencie, gdy rynek przygotowuje się do największej kumulacji inwestycji infrastrukturalnych od lat. Poza drogami, w związku z Centralnym Portem Komunikacyjnym budowane będą trasy kolejowe i port lotniczy. Także Polski Ład i strategia energetyczna Polski przewidują kolejne projekty budowlane.
Czytaj też:
CPK nie spowoduje, ze będziemy latać częściej i chętniej. Uderzy za to w porty regionalne