Więcej dróg ekspresowych. Będą częściowo płatne

Więcej dróg ekspresowych. Będą częściowo płatne

Południowa Obwodnica Warszawy
Południowa Obwodnica Warszawy Źródło:GDDKiA/Krzysztof Nalewajko
Trasy szybkiego ruchu, które powstały w ostatnich latach, od 2022 roku będą włączone w system poboru opłat dla ciężarówek.

W 2022 roku rozszerzony zostanie system poboru opłat dla ciężarówek o trasy szybkiego ruchu, które powstały w ostatnich latach.Chodzi o trasy oddane do użytkowania od momentu ostatniego wydłużenia listy dróg płatnych, czyli od września 2017 r. Od tamtej pory długość tras objętych opłatami dla pojazdów ciężkich zatrzymała się na 3,66 tys. km, z tego ok. 2,5 tys. km to autostrady i ekspresówki, a ponad 1,1 tys. km to drogi krajowe – zwykle biegnące wzdłuż tras bezkolizyjnych. Oprócz tego mamy jeszcze ponad 450 km płatnych, koncesyjnych odcinków autostrad – informuje „Dziennik Gazeta Prawna”.

Przez te cztery lata istotnie przybyło zwłaszcza dróg ekspresowych. „W efekcie ok. 1,4 tys. km tak oznakowanych tras i autostrad wciąż jest darmowych. I to właśnie one mają być objęte opłatami w przyszłym roku. To np. długie odcinki drogi S8 między Warszawą i Białymstokiem, większość fragmentów S17 ze stolicy do Lublina, nowe odcinki S7 na Pomorzu czy na Mazowszu, długie fragmenty S3 na zachodzie kraju czy S5 z Poznania do Bydgoszczy” – czytamy.

Ministerstwo Infrastruktury zapowiedziało, że lista płatnych dróg będzie się też sukcesywnie wydłużała wraz z oddawaniem nowych odcinków tras szybkiego ruchu. Obietnica taka znalazła się też w najnowszej wersji Krajowego Planu Odbudowy.

Dziennik dodaje, że rząd nie zamierza w najbliższym czasie wprowadzać opłat dla osobówek na kolejnych fragmentach.

Coraz gęstsza sieć dróg w Polsce

Rośnie nie tylko liczba płatnych odcinków, ale w ogóle liczba dróg. W 2021 roku GDDKiA ma do wydania rekordową kwotę ponad 19 mld zł. To o blisko 1 mld zł więcej niż rok wcześniej oraz 5,5 mld więcej niż dwa lata temu. Od stycznia ogłoszono 17 przetargów na odcinki o łącznej długości 172 km, a do końca roku GDDKiA planuje jeszcze postępowania na kolejne 230 km – wylicza „Rzeczpospolita”.

Z 386 kilometrów zaplanowanych do włączenia do ruchu w 2021 r. oddano na razie 120 km. Ponad 200 km na więc być oddane do ruchu w czterech ostatnich miesiącach roku.

Zatem: jakimi odcinkami jeszcze przed końcem roku pojadą kierowcy? Najprawdopodobniej oddana do użytku będzie pełna szerokość autostrady A1 o trzech pasach ruchu w obu kierunkach, od granicy województw do Kamieńska oraz pomiędzy Piotrkowem Trybunalskim i Tuszynem. Ostatni fragment pomiędzy Kamieńskiem i Piotrkowem Trybunalskim w pełnej szerokości zostanie uruchomiony w 2022 roku.

Czytaj też:
Praca wre. Do końca roku przybędzie ponad 200 km obwodnic i szybkich dróg