Trwa spór w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Kontrolerzy lotów z Warszawy zaprotestowali przeciw nowej polityce regulującej wynagrodzenia i 167 z nich złożyło wypowiedzenie.
Powodem złożenia wypowiedzeń były wspomniane już gorsze warunki finansowe oraz zarzuty części pracowników skupionych w Związku Zawodowym Kontrolerów Ruchu Lotniczego (ZZKRL), że sposób organizacji pracy w PAŻP jest nie do przyjęcia. Związkowcy uważają, że przełożeni zachęcają do ignorowania procedur bezpieczeństwa i wprowadzają zasady, które nie są praktykowane na innych lotniskach.
O kulisach sporu szerzej piszemy tu.
Duży związek zawodowy poparł protestujących
Związek Zawodowy Pracowników Służb Ruchu Lotniczego skierował do Ministra Infrastruktury pismo, w którym wyraził poparcie dla członków Związku Zawodowego Kontrolerów Ruchu Lotniczego (ZZKRL). Związek uznał, że działania zarządcze wobec przedsiębiorstwa i pracowników prowadzone przez p.o. Prezesa PAŻP Janusza Janiszewskiego za niedopuszczalne.
„Wprowadzające w błąd jest informowanie opinii publicznej, że przedmiotem sporu są wynagrodzenia, a także sugerowanie, że ponad 80 proc. Załogi przyjęło nowy regulamin wynagradzania z zadowoleniem. Jak podaje w swoim piśmie Związek Zawodowy Pracowników Służb Ruchu Lotniczego na przyjęcie nowych warunków pracownicy zgodzili się w obawie przed utraceniem pracy. Jednocześnie PAŻP w trakcie trwającego procesu zwolnień grupowych zatrudniła 141 nowych, przy jednoczesnym zwolnieniu 135 bardzo doświadczonych, wyszkolonych pracowników związanych z organizacją przez wiele lat” – czytamy w piśmie.
Związek Zawodowy Kontrolerów Ruchu Lotniczego podziękował za okazaną solidarność.
– Nie zgadzamy się ze szkodliwą polityką prowadzoną od wielu miesięcy przez p.o. Prezesa Janiszewskiego. W naszej ocenie prowadzi ona do naruszenia procedur bezpieczeństwa, zwiększenia liczby zdarzeń lotniczych w przeliczeniu na liczbę operacji
i utratę zaufania kontrolerów do pracodawcy. Liczby mówią same za siebie, obecnie są setki złożonych pozwów, do których wkrótce dołączą kolejne. Co napawa wielkimi obawami to wdrażanie zmian zarówno w systemie funkcjonalnym jak i organizacji pracy, bez wymaganych przepisami wcześniejszych analiz bezpieczeństwa wskazujących zagrożenia jak i wpływ na bezpieczeństwo ruchu lotniczego – powiedział Maciej Sosnowski przewodniczący Związku Zawodowego Kontrolerów Ruchu Lotniczego.