Krajowa Administracja Skarbowa od 1 lipca tego roku odpowiada za pobór opłat na dwóch odcinkach państwowych autostrad. Chodzi o odcinek Konin-Stryków na A2 oraz Wrocław-Sośnica na A4. Pierwszy z nich liczy 99 km, drugi – 162,4 km. W tych miejscach funkcjonują klasyczne bramki i w ten sposób pobierane są opłaty za przejazd. Możliwe jest też użycie urządzeń OBU (viaBOX lub viaAUTO) w technologii radiowej DSRC.
Teraz KAS wspólnie z Ministerstwem Finansów zapowiedziały, że chcą zmienić system poboru opłat. – Przygotowujemy rozwiązania, które pozwolą na odejście od manualnego poboru opłaty za przejazd autostradą i likwidację tzw. bramek. Naszym celem jest pobór wszystkich opłat drogowych w jednym systemie bezbramkowym – mówił minister finansów Tadeusz Kościński.
Z autostrad znikną bramki. MF i KAS prezentują e-Toll
Zautomatyzowany system do poboru opłat będzie nazywać się e-Toll i ma pozwoli na opłacanie przejazdów autostradą na dwa sposoby:
- poprzez zakup elektronicznego biletu autostradowego (e-Ticket);
- na podstawie danych geolokalizacyjnych, dzięki bezpłatnej aplikacji mobilnej opracowanej przez KAS. Rozliczenie opłaty za przejazd będzie następowało analogiczne do tego, jak ma to miejsce w przypadku pojazdów ciężkich
Dzięki przygotowaniu interfejsu API dla chętnych przedsiębiorców bilet autostradowy będzie można kupić poprzez nowoczesne kanały dystrybucji online jak np. serwis internetowy, terminale samoobsługowe, bezpłatną aplikację mobilną, aplikacje bankowe czy integrujące płatności. Bilet będzie można również kupić na stacji paliw czy w kiosku, co będzie wygodne dla osób, które nie korzystają z rozwiązań cyfrowych – opisuje resort finansów.
Koniec bramek na autostradach. Kiedy?
Ponieważ obecnie obowiązują jeszcze umowy z podwykonawcami na obsługę bramek na autostradach, to najwcześniejszy możliwy termin zlikwidowania klasycznego poboru opłaty może nastąpić w IV kwartale 2021 roku.
Możliwość rozliczania opłaty za przejazd autostradą dla pojazdów lekkich w Systemie Poboru Opłaty Elektronicznej KAS z wykorzystaniem aplikacji zostanie uruchomiona wcześniej, wraz ze startem systemu e-Toll – wskazuje MF.
W IV kwartale 2021 r., gdy ruszy elektroniczny pobór, jeszcze przez trzy miesiące będzie trwał okres przejściowy. Wówczas będą funkcjonować oba systemy poboru opłat (wygaszany system oparty na technologii DSRC oraz nowy bazujący na geolokalizacji).
Czytaj też:
Drogi w 2021 roku. Będą wielkie budowy na wschodzie. Wzdłuż granicy i nie tylko