USA nałożyły cła odwetowe na Unię Europejską. Powodem subwencje dla Airbusa

USA nałożyły cła odwetowe na Unię Europejską. Powodem subwencje dla Airbusa

Airbus A380
Airbus A380 / Źródło: Unsplash / Daniel Eledut
Światowa Organizacja Handlu uznała subwencje krajów UE dla Airbusa za nielegalne. W związku ze stratami, które mógł ponieść z tego powodu amerykański Boeing WTO zezwoliła na nałożenie ceł odwetowych na importowane przez USA dobra o wartości 7,5 mld dolarów.

Zarządzona przez WTO kara jest rekordowo wysoka. Robert Lighthizer, przedstawiciel ds. handlu USA zapewniają, że cła mają na celu jedynie położenie kresu subwencjom dla Airbusa i maja dosięgnąć produktów importowanych głównie z Niemiec, Francji, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii, czyli państw, które nielegalnie wspierały europejskiego producenta samolotów. Nowe taryfy celne mają wejść w życie 18 października. Lighthizer zapowiada, ze są możliwe dalsze negocjacje z UE.

Stany Zjednoczone nałożyły cła w wysokości 10 proc. na samoloty cywilne i śmigłowce produkowane przez Airbusa oraz cła w wysokości 25 proc. na inne produkty przemysłowe i rolne, w tym m.in. na szkocką i irlandzką wybrane ryby, skorupiaki, cytrusy, soki, wina, sery, produkty mleczne, papier, książki, masło, jogurty, kawę, produkty z wieprzowiny, niektóre tekstylia, głównie z Wielkiej Brytanii, oliwę z oliwek z Hiszpanii i Francji oraz niemieckie i brytyjskie części do kamer i aparatów fotograficznych.

Odpowiedź UE

Unia zapowiada, że w odpowiedzi rozważy nałożenie ceł na USA. – Badamy wszystkie dziedziny, w których możemy działać, ale dopóki amerykańskie cła nie wejdą w życie opowiadamy się za wynegocjowanym rozwiązaniem – stwierdziła unijna komisarz ds. handlu, Cecilia Malmström. – Jeśli USA postanowią użyć kontrposunięć zezwolonych przez WTO, to popchną Unię w sytuację, w której nie będzie mieć innej opcji, jak zrobić to samo – potwierdza również oficjalny komunikat Brukseli.

Importowane z USA towary o wartości 20 mld, które mogłyby zostać objęte dodatkowymi cłami ze strony UE to m.in. suszone owoce, orzechy, kawa, ketczup, wina, mocne alkohole, mrożone ryby, tytoń, damskie torebki, walizki, traktory, śmigłowce i konsole do gier wideo.

Walka europejskiego Airbusa z amerykańskim Boingiem trwa od lat. Obie strony nawzajem oskarżają się o nielegalne wspieranie produkujących samoloty gigantów. Warto przypomnieć, że podobny wyrok, ale wymierzony w USA, WTO wydało w listopadzie 2018 roku. Wtedy organizacja uznała za nielegalne subwencje ulgi podatkowe dla Boeinga wprowadzone przez stan Waszyngton.

Czytaj także:
Auta będą droższe? Unia zdecydowała o obowiązkowych czarnych skrzynkach i innych systemach w samochodach

Opracował:
Źródło: CBS News / rp.pl

Czytaj także

 1
  • Powinni brać przykład z premiera Jarosława Kaczyńskiego i premiera Donalda Tuska . Jeden sprzedał fabrykę lotnicza Amerykanom, drugi konsorcjum włosko brytyjskiemu.

    I teraz gdy PZL Mielec i PZL Swidnik nie są polskie doujemy z pieniędzy podatników oba zakłady.