Warszawa Zachodnia to największa pod względem ruchu pasażerskiego stacja kolejowa w Polsce, która, ze względu na linie podmiejskie, obsługuje więcej pociągów niż warszawski Dworzec Centralny. Każdego dnia na stacji zatrzymuje się około 1000 pociągów aglomeracyjnych i dalekobieżnych.
Jedną z największych dotychczasowych bolączek stacji jest brak wind i ruchomych schodów przy wejściu na perony. Teraz ma się to zmienić. Dodatkowo, nad całą halą peronową pojawi się zadaszenie chroniące oczekujących na pociąg podróżnych przed złą pogodą. Prace remontowe planowane są na lata 2020-2023.
„W ramach inwestycji na Warszawie Zachodniej powstaną nowe perony dostępne dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Będą ruchome schody i windy, przystosowane do przewozu wózków i rowerów. PLK wybudują dodatkowy peron od strony ul. Tunelowej” – informują kolejarze. – Przejście podziemne zmieni się całkowicie na wyższe i szersze oraz połączone z przestrzenią poczekalni i kas biletowych. Zostanie też wydłużone przejście do peronu nr 8, przy linii obwodowej – czytamy w opublikowanym komunikacie.
Dodatkowo na stacji ma powstać kładka dla pieszych łącząca Wolę i Ochotę, a pod dworcem powstanie zapowiadany wcześniej tunel tramwajowy. To pozwoli na stworzenie nowego węzła przesiadkowego, który połączy kolej, tramwaje, autobusy miejskie, a także dworzec autobusów długodystansowych, który mieści się w sąsiedztwie dworca PKP.
– Ogłoszenie przetargu na modernizacje Warszawy Zachodniej to początek przebudowy linii średnicowej. Wcześniej niezbędne było przygotowanie m.in. Mostu Gdańskiego oraz linii obwodowej, z której już korzystają mieszkańcy, a także reaktywacja Warszawy Głównej –powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu – Konsekwentnie postępują prace przy zwiększeniu możliwości i standardu podróżowania koleją w Warszawie – podkreślił.
W sumie w ramach modernizacji ma zostać przebudowanych około 30 km torów, 130 rozjazdów i sieć trakcyjna. Dzięki połączeniu linii obwodowej z linią radomską zostaną stworzone nowe bezpośrednie połączenia Piaseczno – Legionowo i Legionowo – Lotnisko Chopina.
Czytaj też:
Dodatkowe 5,7 mld zł na rozwój kolei. Rada Ministrów dofinansowała Krajowy Program Kolejowy
Tak będzie wyglądała stacja Warszawa Zachodnia po modernizacji