IT i nowoczesne technologie przyszłością branży zarządzania wierzytelnościami
Artykuł sponsorowany

IT i nowoczesne technologie przyszłością branży zarządzania wierzytelnościami

Tyberiusz Szubierajski
Tyberiusz Szubierajski Źródło:Materiał Partnera
Na rynku zarządzania wierzytelnościami coraz bardziej liczy się czas i szybkość podejmowanych decyzji. Takie działania są możliwe tylko przy wykorzystaniu innowacyjnych technologii.

Usprawnienie procesów, poprawa bezpieczeństwa danych to w tej chwili jedne z kluczowych działań przedsiębiorców. Branża zarządzania wierzytelnościami, jak inne z obszaru finansów, nie stoi oczywiście w miejscu. Również tutaj następuje dynamiczna, progresywna automatyzacja procesów, która jest w obecnym czasie jednym z głównych wyzwań, z jakimi muszą zmierzyć się firmy zarządzające wierzytelnościami.

Procesy windykacyjne, ich efektywność i skuteczność, uzależnione są od kilku kluczowych czynników, w tym od czasu, w którym rozpocznie się proces windykacji, czy wcześniej- proces monitorowania wierzytelności jeszcze niewymagalnych. Kancelaria Radców Prawnych Ryszewski Szubierajski, specjalizująca się w zarządzaniu wierzytelnościami, prowadzi wszystkie te procesy – a więc od monitoringu płatności, po etap egzekucyjny. My natomiast skupimy się dziś na tym ostatnim.

Od kilkunastu miesięcy spółka Smart Business Software wdraża na rynku narzędzie w formie aplikacji do efektywnego zarządzania procesami egzekucyjnymi w relacjach wierzycieli- lub ich pełnomocników- z komornikami: Bailiff Management System (BMS)

Prawnicy oraz zespół IT Kancelarii Radców Prawnych Ryszewski Szubierajski Sp.k. są współautorami tego narzędzia.

Państwa kancelaria obchodzi w tym roku jubileusz 10- lecia. Jaki wpływ miało Państwa bogate doświadczenie na opracowanie aplikacji?

Tyberiusz Szubierajski, radca prawny, Partner Zarządzający w Kancelarii Radców Prawnych Ryszewski Szubierajski Sp.k.:
– Podczas naszej wieloletniej pracy zauważyliśmy, że bardzo ważne jest usprawnienie szybkiej wymiany informacji z komornikami, a w konsekwencji systematyzacja danych i usprawnienie monitoringu komorniczego – usługi od kilku lat oferowanej przez kancelarię.

Jak działa aplikacja?

– Służy ona do automatycznego zarządzania egzekucjami komorniczymi w oparciu o dane z systemów komorniczych i przede wszystkim zautomatyzowanego monitoringu wszystkich spraw znajdujących się u komorników. Aplikacja umożliwia w trybie on-line zaciąganie danych od komorników, zarówno w pojedynczej sprawie, jak również kilku czy kilkunastu. Nie ma tutaj ograniczeń. Wszystko zależy od tego, ile potrzebujemy informacji.

Jakie informacje ramach aplikacji są wymieniane pomiędzy uczestnikami współpracy?

– Program pobiera raporty i analizuje ich zawartość. Następnie podpowiada, jak czynności w konkretnej sprawie powinny, a nie zostały jeszcze wykonane. Rozwiązanie to jest korzystne zarówno dla wierzycieli jak i samych komorników, bo pomaga w zarządzaniu prowadzonymi przez nich sprawami i podnosi efektywność działań.

System posiada trzy główne moduły zespolone w jedną całość:

  1. Moduł widoku sprawy, który umożliwia szczegółowy widok jednostkowej sprawy z ustrukturyzowanymi biznesowo danymi o egzekucji, dotyczącymi m.in.
    • wszystkich zapytań wykonanych przez komornika i efektów tych zapytań,
    • wszystkich dokonanych przez komornika zajęć majątku i efektów tych zajęć,
    • wyegzekwowanych w sprawie płatności wraz z informacjami o źródłach tych wpłat i sposobie rozliczenia,
    • wydatkowaniu poniesionych w sprawie kosztów.
  2. Moduł raportowania, dający możliwość zbiorczego raportowania wszystkich ww. danych od wszystkich komorników korzystających z BMS w celu zbiorczego zarządzania tymi danymi i przeprowadzania własnych analiz wraz z możliwością zasilania tymi danymi własnej hurtowni danych.
  3. Moduł automatycznego monitoringu komorniczego –zaszyty silnik decyzyjny, dokonujący analizy powyższych danych w celu automatycznego wytypowania komornikom czynności do wykonania w obsługiwanych przez nich sprawach. Założenia silnika decyzyjnego mogą być elastycznie modyfikowane przez wierzyciela.

Narzędzie pozwala na optymalizację procesów egzekucyjnych, a finalnie ma na celu zwiększenie skuteczności działań na etapie postępowania egzekucyjnego.

Kto może korzystać z systemu?

– Oprogramowanie przeznaczone jest dla podmiotów zarządzających wierzytelnościami, zarówno dla wierzycieli pierwotnych jak i wtórnych oraz ich pełnomocników, którzy wykonują czynności na sprawach własnych i zleconych.

Jakie korzyści dla wierzycieli może przynieść dostępność do tego narzędzia?

– Przede wszystkim chodzi o optymalizację procesu egzekucyjnego, co finalnie powinno zwiększyć skuteczność działań kancelarii i komorników. Nasza aplikacja usprawnia pracę wielu osób, zastępuje papierową wymianę danych, a co bardzo ważne, spełnia najwyższe standardy bezpieczeństwa informacji potwierdzone opiniami prawniczymi autorytetów w tym zakresie.

System został już dostrzeżony nie tylko przez obecnych użytkowników, ale także przez kapitułę konkursu INNOWATORY WPROST, która w tegorocznej edycji wyróżniła system za innowacyjność.

Tyberiusz Szubierajski, radca prawny, praktyk z kilkunastoletnim doświadczeniem w obsłudze spraw ubezpieczeniowych oraz obsłudze prawnej przedsiębiorców.

Od roku 2012 wspólnik jednej z najbardziejdynamicznie rozwijającej się kancelarii prawnej Ryszewski, Szubierajski Sp.k.

Przed założeniem Kancelarii, jako dyrektor departamentu prawnego jednego z zakładów ubezpieczeń odpowiadał za planowanie, kierowanie i koordynowanie prac departamentu, w sposób zapewniający prawidłową realizację wszystkich procesów.

Kancelaria po raz kolejny w roku 2022 zdobyła III miejsce rankingu dziennika Rzeczpospolita, w której oceniane były kancelarie z wiodącą specjalizacją w zakresie zarządzania wierzytelnościami.

Blisko 80 osobowy zespół kancelarii, obsługuje głównie instytucje finansowe – banki, zakłady ubezpieczeń - w zakresie kompleksowej obsługi wierzytelności masowych na wszystkich etapach.

Źródło: Materiał Partnera