Rosyjska propaganda ma na celu demoralizację społeczeństw Ukrainy oraz Zachodu. Chce dzięki temu doprowadzić do zniechęcenia Ukraińców do walki oraz jak największego podziału Zachodu, Unii Europejskiej i NATO. Najskuteczniejszą bronią przeciwko propagandzie i dezinformacji jest wiedza o niej i umiejętność jej identyfikacji.
Jak bronić się przed rosyjską propagandą
CERT, czyli rządowa jednostka, która śledzi i przeciwdziała zdarzeniom w internecie, opublikował listę rekomendacji dla zwykłych obywateli, jak zabezpieczyć się przed atakami związanymi z rosyjską ofensywą.
Bądź wyczulony na sensacyjne informacje, w szczególności zachęcające do natychmiastowego podjęcia jakiegoś działania. Weryfikuj informacje w kilku źródłach. Upewnij się, że informacja jest prawdziwa przed podaniem jej dalej w mediach społecznościowych. Jeśli masz jakieś wątpliwości, wstrzymaj się.
Uważaj na wszelkie linki w wiadomościach mailowych i SMS-ach, zwłaszcza te sugerujące podjęcie jakiegoś działania, np. konieczność zmiany hasła, albo podejrzaną aktywność na koncie. Obserwowaliśmy w przeszłości tego typu celowane ataki na prywatne konta, gdzie celem było zdobycie informacji zawodowych.
Upewnij się, że posiadasz kopię zapasową wszystkich ważnych dla siebie plików i potrafisz je przywrócić w przypadku takiej potrzeby.
Śledź ostrzeżenia o nowych scenariuszach ataków na naszych mediach społecznościowych: Twitter, Facebook.
Zgłaszaj każdą podejrzaną aktywność przez formularz na stronie incydent.cert.pl lub mailem na [email protected]. Podejrzane SMS-y prześlij bezpośrednio na numer 799 448 084. Rekomendujemy zapisanie go w kontaktach.
Dodatkowo warto zapoznać się z zasadami bezpieczeństwa dotyczącego skrzynek pocztowych i kont w mediach społecznościowych i się do nich stosować. Poradnik stworzony przez CERT jest do pobrania pod tym linkiem.
Czytaj też:
Wojna w Ukrainie. Anonymous dołączyli do wojny przeciwko Rosji. Mają już pierwszy sukces
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy tygodnika Wprost.
Regulamin i warunki licencjonowania materiałów prasowych.