Duże zmiany dla kierowców. Mogą posypać się rekordowe grzywny

Duże zmiany dla kierowców. Mogą posypać się rekordowe grzywny

Autostrada w Polsce
Autostrada w Polsce Źródło: GDDKiA
Od 1 stycznia 2025 r. kierowców w Polsce czekają wyższe kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC. To wynik podwyżki płacy minimalnej, która wzrośnie do 4666 zł brutto. Sprawdź, jakie grzywny grożą za brak polisy OC w nowym roku.

Warto nie zapominać o wykupieniu obowiązkowego ubezpieczenia OC dla naszego samochodu. W 2025 r. kierowcy zapłacą wyższe kary za jego brak. Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG) ustala wysokość kar na podstawie minimalnego wynagrodzenia obowiązującego w roku kontroli. Ponieważ od 1 stycznia 2025 r. płaca minimalna wzrośnie do 4666 zł brutto, to musimy liczyć się z podwyżką grzywien za brak OC.

Ile wyniosą nowe kary za brak OC?

Kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC w 2025 r. będą zależeć od rodzaju pojazdu oraz długości okresu bez ochrony ubezpieczeniowej. Dla samochodów osobowych wysokość grzywny wyniesie:

  • Do 3 dni opóźnienia – 1850 zł
  • Od 4 do 14 dni – 4626 zł
  • Powyżej 14 dni – 9250 zł

W przypadku samochodów ciężarowych, autobusów i ciągników maksymalna kara za brak OC przekraczający 14 dni wyniesie aż 13 878 zł. Natomiast dla motocykli i skuterów kara wyniesie 1542 zł.

Czytaj też:
Dostawczak-pudełko od Renault i Volvo. Takie auta będą dominować w miastach

Kto może egzekwować kary za brak OC?

Kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC mogą być egzekwowane przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG), a także przez policję, straż graniczną, Inspekcję Transportu Drogowego (ITD) oraz inne organy uprawnione do przeprowadzania kontroli drogowych.

Czytaj też:
Ford Capri zadebiutował w Łodzi. Model przyciągnął tłumy ciekawe jego ceny

Oto jak poszczególne instytucje mogą egzekwować kary:

  1. Policja – w trakcie rutynowych kontroli drogowych może sprawdzić ważność polisy OC. W przypadku braku ubezpieczenia, informacja ta jest przekazywana do UFG, które nakłada karę.

  2. Inspekcja Transportu Drogowego (ITD) – kontroluje pojazdy, w tym również ważność ubezpieczenia OC, szczególnie w przypadku pojazdów ciężarowych i autobusów.

  3. Straż Graniczna – może kontrolować ważność OC na przejściach granicznych, szczególnie w przypadku pojazdów wjeżdżających do Polski.

  4. UFG – monitoruje bazę danych pojazdów zarejestrowanych w Polsce i automatycznie wykrywa brak ciągłości w ubezpieczeniu OC. Fundusz ten bezpośrednio nakłada kary za brak polisy na podstawie informacji z systemów i zgłoszeń od organów kontrolujących.

Egzekwowanie kar odbywa się zarówno podczas kontroli na drodze, jak i poprzez automatyczny monitoring rejestru pojazdów. Właściciele pojazdów są zobowiązani do utrzymania ciągłości ubezpieczenia, a każde opóźnienie może skutkować nałożeniem wysokiej grzywny.