Wyniki badania European Trusted Brands 2013
Polacy największym zaufaniem darzą firmy oferujące produkty i usługi wysokiej jakości, natomiast mniej ważne jest dla nich pochodzenie marki. Zaledwie 54% rodaków zwraca uwagę na to, czy firma bądź jej produkty są lokalne. Pozostali Europejczycy najbardziej cenią wiarygodność marki, rzadko zaś zwracają uwagę na to, czy marka jest rozpoznawalna oraz jaką pozycję zajmuje na rynku.
Wyniki badania European Trusted Brands 2013 pokazują, iż Polacy w kwestii zaufania do marek są zdecydowanie bardziej wymagający niż statystyczni Europejczycy. Częściej zwracamy uwagę na to, czy firma oferuje produkty lub usługi wysokiej jakości oraz czy marka jest wiarygodna. Duże znaczenie ma również fakt, czy znamy markę z własnego doświadczenia, a także to, czy firma rozumie potrzeby klientów.
Zaufanie jest niezbędne w osiągnięciu długofalowego sukcesu. Buduje się je latami, niszczy
w sekundę, a odbudowuje całą wieczność. Readers Digest wie, ile pracy wymaga utrzymanie zaufania konsumentów i jak cenne jest ono w biznesie, dlatego co roku honorujemy tych, których starania docenia najważniejsza grupa na rynku konsumenckim: sami klienci mówi Piotr Wierzbowski, redaktor naczelny miesięcznika Readers Digest.
Podczas tegorocznej gali nagrodzone zostały nie tylko marki najbardziej godne zaufania, ale także po raz pierwszy w historii osobistości, które Polacy obdarzyli największym zaufaniem. Najbardziej cenionym sportowcem został Adam Małysz, aktorem Bogusław Linda, przedsiębiorcą Jan Kulczyk, politykiem Donald Tusk, muzykiem Piotr Rubik, natomiast dziennikarzem telewizyjnym Kamil Durczok.
Laureaci Złotych i Kryształowych Godeł
Podczas Gali European Trusted Brands 2013 przyznawane były dwie równorzędne nagrody. Złote Godła zostały wręczone markom, które otrzymały najwięcej spontanicznie oddanych głosów w swojej kategorii. Kryształowe Godła powędrowały natomiast do marek, które zostały przez konsumentów najwyżej ocenione według 5 kryteriów: jakość, stosunek wartości do ceny, wizerunek, zrozumienie potrzeb klienta i społeczna odpowiedzialność. Wyniki badania European Trusted Brands 2013 pokazały, że najczęściej wymienianą marką godną zaufania, we wszystkich kategoriach, jest Rossmann wybrało ją 66% ankietowanych. Najwyższe oceny za poszczególne kryteria otrzymała marka Ziaja. Laureatów Złotych i Kryształowych Godeł wyłoniono w 36 kategoriach. Siedem marek otrzymało oba wyróżnienia: Itaka, Allegro, Falvit, Winiary, Nestlé, Dbam o Zdrowie i Rossmann.
Nokia i Samsung liderami zaufania wśród marek technologicznych
Spośród marek związanych z nowymi technologiami największym zaufaniem Polacy darzą Nokię aż 45% rodaków wybrało tę markę jako godną zaufania w kategorii Telefon komórkowy/smartfon. Nokia od 5 lat zajmuje w Polsce najwyższe miejsce na podium, choć
w tym roku uzyskała gorszy wynik niż w latach ubiegłych. O ile Nokia jest marką wymienianą przez respondentów najczęściej, Kryształowe Godło należy do marki Samsung, którą konsumenci cenią w szczególności za stosunek wartości do ceny, zrozumienie potrzeb klienta i społeczną odpowiedzialność.
PKO BP, PZU i Visa liderami w kategorii instytucji i produktów finansowych
Najbardziej zaufanym bankiem w Polsce jest PKO BP, który z wynikiem 27% głosów zdystansował konkurencję. Wśród instytucji finansowych drugą silną marką na rynku jest obecnie PZU najbardziej godne zaufania towarzystwo ubezpieczeniowe w Polsce w opinii 42% ankietowanych. Co ciekawe, w tym segmencie największe, bo aż 60-procentowe poparcie zyskała marka Visa, od wielu lat utrzymująca pozycję lidera w kategorii Karta płatniczna.
Jakim markom z branży FMCG ufają Polacy
Nivea została wybrana marką godną zaufania w aż trzech kategoriach: Kosmetyk do pielęgnacji skóry, Kosmetyk zapachowy/kolorowy oraz Kosmetyk do pielęgnacji włosów. To niezaprzeczalny sukces, tym bardziej godny odnotowania, że z roku na rok Nivea cieszy się coraz większym zaufaniem ankietowanych. Wśród producentów żywności liderem pozostaje marka Winiary. Jako godną zaufania wymieniło ją dwa razy więcej respondentów niż przed rokiem (17%). Sukces z poprzednich lat powtórzyła też marka Żywiec Zdrój, tegoroczny laureat Złotego Godła w kategorii Woda, uzyskując dwa razy więcej głosów (30%) niż jej największy rywal Cisowianka. Markę Cisowianka respondenci docenili natomiast za jakość, stosunek wartości do ceny oraz wizerunek, dzięki czemu została ona laureatem Kryształowego Godła.
Audi i Toyota zwycięzcami wśród marek motoryzacyjnych
Najbardziej godną zaufania marką samochodu jest Audi (13%). Marka awansowała z czwartej pozycji w roku ubiegłym (8%), tym samym pokonując zeszłorocznego laureata markę Opel.
Co ciekawe, na tle innych narodów uczestniczących w sondażu, tylko Polacy wybrali Audi jako markę samochodu najbardziej godną zaufania. Choć marka ta została przez respondentów bardzo wysoko oceniona, w szczególności za jakość i wizerunek, Kryształowe Godło należy do marki Toyota, która wygrała dzięki wysokim ocenom za stosunek wartości do ceny oraz społeczną odpowiedzialność.
Stacja benzynowa i producent żarówek też mogą być eko
Ważnym elementem badania European Trusted Brands 2013 jest ranking zaufania do marek
dbających zdaniem konsumentów o ochronę środowiska. W tym roku w tej kategorii zwyciężyła marka sprzętu oświetleniowego Osram. Wybrało ją 60% ankietowanych. Na drugim miejscu znalazła się stacja benzynowa Orlen (40%), a na trzecim marka Duracell (34%). Wyróżnienie marek należących do dużych koncernów przemysłowych pokazuje, że niezależnie od branży w jakiej działa firma, działania na rzecz ochrony środowiska są doceniane przez konsumentów.
***
European Trusted Brands to jedno z największych i najszerzej zakrojonych badań konsumenckich
w Europie. Jego organizatorem jest Readers Digest. Oprócz tematyki marketingowej coroczne badanie European Trusted Brands porusza również tematy społeczne. Pozwala na poznanie dominujących nastrojów mieszkańców Europy, postaw i wartości, które kształtują nasze opinie i decyzje, a także zaufanie do różnych aspektów życia.
Badanie European Trusted Brands przeprowadzono po raz pierwszy w 2001 roku. Co roku kontynuowane jest ono w kilkunastu krajach europejskich. Tegoroczna trzynasta już edycja badania została przeprowadzona w 12 krajach europejskich. Kraje, które zostały objęte tegorocznym badaniem to: Belgia, Czechy, Finlandia, Francja, Holandia, Niemcy, Polska, Portugalia, Rosja, Rumunia, Słowenia i Szwajcaria. Wzięło w nim udział 18 314 respondentów.
Badanie realizowano metodą kwestionariusza on-line lub wywiadów pocztowych. Jak co roku próba została dobrana tak, aby odzwierciedlała szeroki profil badanej populacji.