Edukacja w przystępnej formie, praktyczne porady specjalisty ds. żywienia czy zorganizowanie badań dla pracowników to tylko niektóre z dobrych praktyk, jakie mogą podejmować pracodawcy w ramach obchodów Światowego Dnia Walki z Cukrzycą. Od kilku lat Międzynarodowa Federacja Diabetologiczna (ang. International Diabetes Federation) zachęca m.in. do oświetlania budynków, pomników i innych ważnych miejsc w mieście na kolor niebieski, który jest symbolem walki z cukrzycą[1]. Firma Nestlé jako partner IDP aktywnie wspiera te inicjatywę, a także podejmuje szereg innych działań na rzecz zwiększania świadomości na temat tej choroby.
Ponad 90 lat temu Frederick Bantingan odkrył insulinę, która w połączeniu z odpowiednią dietą jest jednym ze sposobów leczenia cukrzycy, zwanej chorobą cywilizacyjną naszych czasów. Ustanowiony przez Międzynarodową Federację Diabetologiczną Światowy Dzień Walki z Cukrzycą obchodzony jest w rocznicę urodzin odkrywcy. Celem tego święta jest zwiększenie świadomości na temat cukrzycy, a w konsekwencji poprawa zdrowia. Mając na uwadze, że większość dnia spędzamy na wykonywaniu zawodowych obowiązków, aktywności podejmowane przez pracodawców na rzecz promocji zdrowia pracowników szczególnie zyskują na znaczeniu.
Według Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego na cukrzycę choruje w Polsce aż 2,67 mln osób. Liczba ta stanowi ponad 7% naszego społeczeństwa w wieku 20-79 lat, z czego cukrzyca rozpoznana i leczona to 60% przypadków. Brak świadomości i wiedzy na temat tej cywilizacyjnej choroby XXI wieku może prowadzić do niewłaściwego leczenia lub jego braku oraz tzw. powikłań cukrzycowych. Podwyższony poziom glukozy we krwi uszkadza bowiem naczynia krwionośne oczu, nerek, mózgu i serca, prowadząc w następstwie tych zmian do ślepoty, niewydolności nerek, udarów mózgu czy chorób serca. Dlatego tak ważna jest edukacja w tym zakresie. Nie mając podstawowych informacji na temat tej choroby, ciężko podjąć odpowiednie działania tłumaczy Agnieszka Piskała, Starszy Specjalista ds. Żywienia w Nestlé Polska S.A.
W myśl prostej zasady, że zdrowie jest najważniejsze, coraz większa liczba pracodawców promuje zasady zdrowego stylu życia wśród swoich pracowników.
Zgodnie z tegorocznym hasłem Światowego Dnia Cukrzycy: Cukrzyca: chrońmy naszą przyszłość ważne jest każde działanie, które może zainspirować nawet do najmniejszej zmiany, mającej znaczący wpływ na zdrowie. To święto jest doskonałą okazją, by zwiększać świadomość wśród pracowników Nestlé Polska S.A. na temat cukrzycy. Dla naszych pracowników przygotowaliśmy pakiet informacji edukacyjnych, w których w prosty sposób wytłumaczone zostały powody występowania tej choroby i sposoby jej zapobiegania. Wyjaśniamy również jak czytać etykiety podczas zakupów, by móc dokonywać świadomych wyborów konsumenckich, a w konsekwencji zapobiegać chorobom dietozależnym. Chcemy, by każdy pracownik był ambasadorem zdrowia. Dlatego postanowiliśmy także zorganizować dla nich bezpłatne badania cukru dzięki regularnej kontroli stanu swojego zdrowia możemy wykryć i rozpocząć odpowiednie leczenie tłumaczy Edyto Iroko, koordynator ds. Mediów w Nestlé Polska S.A. i dodaje Jak wszyscy dobrze wiemy, symbolem walki z tą chorobą jest błękitne koło, obecne we wszystkich kulturach świata i będące znakiem jedności. Dlatego w tym roku dla podkreślenia zaangażowania całej naszej firmy w międzynarodową inicjatywę na rzecz walki z cukrzycą będziemy zachęcać pracowników do założenia 14 listopada ubrań w kolorze błękitnym.
***
Międzynarodowy Dzień Walki z Cukrzycą ustanowiony został przez Międzynarodową Federację Diabetologiczną, jest obchodzony corocznie 14 listopada. Cukrzyca jest obecnie jedną z najpoważniejszych chorób społecznych. Z badań wynika, że co 10 sekund na świecie jest diagnozowana u 2 osób, a połowa cukrzyków nie wie o swojej chorobie. Z szacunków Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) wynika, że w 1985 roku na cukrzycę chorowało 30 mln osób na świecie, 10 lat później 135 mln, a w roku 2000 171 mln. Przewiduje się, że w roku 2030 liczba ta wzrośnie do 366 mln.
Zachęcamy również do zapoznania się z poradami Agnieszki Piskały, Starszego Specjalisty ds. Żywienia w Nestlé Polska S.A. na temat tego, jak na co dzień dbać o zdrowe odżywianie i aktywność fizyczną, by zapobiegać cukrzycy i innym chorobom dietozależnym. Komentarz jest dostępny tutaj.
Notka edytorska
Nestlé w Polsce jest wiodącą firmą w obszarze żywienia, zdrowia i dobrego samopoczucia z portfolio ponad 1500 produktów i 90 marek, w tym m.in.: NESCAFE, WINIARY, GERBER, PRINCESSA, KIT KAT, LION, NESQUIK, NAŁĘCZOWIANKA, MANHATTAN oraz PURINA. Nestlé działa na polskim rynku od 20 lat. Firma zatrudnia aktualnie 5100 pracowników w 9 lokalizacjach. W 2012 roku sprzedaż Nestlé osiągnęła 3,5 mld zł.