Ikano Bank: Fikcyjne sklepy internetowe – jak odzyskać pieniądze?
Artykuł sponsorowany

Ikano Bank: Fikcyjne sklepy internetowe – jak odzyskać pieniądze?

Michał Brzeszczak, ekspert Ikano Banku
Michał Brzeszczak, ekspert Ikano Banku Źródło: Archiwum prywatne
Stało się. Minęło kilka tygodni, odkąd kupiłeś online lodówkę lub telewizor po okazyjnej cenie, a zamówiony towar wciąż do Ciebie nie dotarł. Wymiana e-maili ze sprzedawcą nagle się urwała, numer telefonu podany w danych kontaktowych firmy nie działa, a Ty nie możesz już znaleźć nawet strony internetowej sklepu. Nie panikuj. Dowiedz się, jak odzyskać pieniądze.

Najprawdopodobniej padłeś ofiarą oszusta, który za pomocą fikcyjnego sklepu wyłudził od Ciebie pieniądze. Bądź dobrej myśli. Być może uda Ci się odzyskać pieniądze. Przygotowaliśmy dla Ciebie krótki poradnik, z którego dowiesz się, jak to zrobić. Wskazówki pomógł nam przygotować ekspert Ikano Banku Michał Brzeszczak, który na co dzień zajmuje się między innymi przeciwdziałaniem nadużyciom w obszarze zakupów online.

Zostałeś oszukany? Działaj!

Od czego zacząć? Możesz złożyć na policji zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa – oszustwo to jest zagrożone karą pozbawienia wolności od 6 miesięcy do 8 lat. I nie ma tu znaczenia, czy straciłeś 50 zł czy 10 000 zł.

– Namierzenie przez organy ścigania nieuczciwego sprzedawcy nie gwarantuje, że odzyskasz swoje pieniądze. Jednak uniemożliwienie mu oszukiwania kolejnych osób może dać Ci sporo satysfakcji, która byłaby dla Ciebie pewną rekompensatą za wszystkie niedogodności. Niestety, nawet jeżeli sprawa skończy się dla Ciebie pozytywnie, to dochodzenie swoich praw i tak będzie Cię kosztować sporo czasu oraz zaangażowania – tłumaczy Michał Brzeszczak.

Poznaj zalety kredytu gotówkowego podpisywanego online »

Zakupy w fikcyjnym sklepie? Złóż reklamację w banku

Jeżeli płaciłeś kartą płatniczą, istnieje szansa, że pieniądze wrócą na Twój rachunek – wystarczy złożyć reklamację w banku, z którego usług korzystasz. Możesz to zrobić na wiele sposobów. Przykładowo Ikano Bank, który oferuje m.in. Kartę Kredytową IKEA Family, przyjmuje reklamacje w formie ustnej (podczas telefonicznej rozmowy z pracownikiem) bądź pisemnej (w tym złożone drogą elektroniczną). Procedura jest prosta.

– Po złożeniu reklamacji w banku i zawiadomieniu policji o incydencie ostrzeż innych przed korzystaniem z fikcyjnego sklepu, którego padłeś ofiarą. Możesz na przykład wystawić opinię o nieuczciwym sprzedawcy na forum internetowym lub w serwisie gromadzącym komentarze klientów – podpowiada ekspert Ikano Banku.

Zakupy na raty w IKEA bez dokumentowania dochodu? Sprawdź warunki »

Wykres Ikano Banku: Ile jest w Polsce kart płatniczych?

Chargeback, czyli zwrot pieniędzy na Twój rachunek

Niezależnie od tego, jak często kupujesz w sklepach internetowych, wyrób sobie nawyk regulowania rachunku kartą płatniczą, np. kredytową. Dlaczego? Dzięki temu będziesz mógł skorzystać z usługi chargeback (tzw. obciążenie zwrotne).

Jak to zrobić? Skontaktuj się z bankiem, w którym podpisałeś umowę o kartę kredytową, i złóż reklamację. Po jej przyjęciu bank przekaże wszystkie dokumenty do systemu organizacji płatniczej (np. Mastercard lub Visa), która skontaktuje się ze sprzedawcą. Jeśli Twoja reklamacja zostanie uznana, bank w ciągu 24 godzin zwróci kwotę transakcji na Twój rachunek.

Z usługi chargeback będziesz mógł skorzystać m.in. gdy:

  • nie otrzymasz zamówionego towaru lub usługi albo będą one niezgodne z opisem,
  • nie otrzymasz pieniędzy po zwrocie towaru,
  • zostaniesz obciążony transakcją, której nie wykonałeś (bo np. Twoja karta została skradziona lub ją zgubiłeś).

Ile zapłacisz za kredyt gotówkowy do 150 000 zł? Wypróbuj kalkulator ratalny »

Chargeback nie dla e-przelewów

Warto wyraźnie zaznaczyć, że chargeback nie dotyczy wszystkich form płatności dokonanych poleceniem przelewu. Od tradycyjnych przez ekspresowe po płatności mobilne oraz BLIK. Prawo do zwrotu Twoich środków w przypadku nieuczciwego sprzedawcy zapewnia tylko transakcja dokonana kartą płatniczą.

– Pamiętaj, że chargeback nie zadziała też wtedy, gdy do transakcji doszło, bo nie zachowałeś zasad bezpieczeństwa, na przykład przechowując kartę płatniczą razem z PIN-em. Bank nie uzna reklamacji także w przypadku udostępnienia karty innej osobie – dodaje Michał Brzeszczak.

Ikano Bank: W e-sklepie zawsze używaj karty płatniczej

Do kupowania w Internecie przekonuje się coraz więcej osób, ponieważ jest ono bardzo wygodne, pozwala również zaoszczędzić czas i pieniądze. Czasami jednak zdarzają się różne przykre sytuacje, na które warto być przygotowanym, tak na wszelki wypadek. Dlatego ważne, żebyś wiedział, że korzystanie z karty płatniczej podczas zakupów online jest dodatkową ochroną przed próbą wyłudzenia pieniędzy przez oszustów tworzących fikcyjne sklepy internetowe. Warto z tej możliwości korzystać.

Więcej informacji o Ikano Banku znajdziesz na ikanobank.pl »

Źródło: Ikano Bank