Niektórzy importerzy aut naruszali przepisy. Musiał interweniować prezes UOKiK

Niektórzy importerzy aut naruszali przepisy. Musiał interweniować prezes UOKiK

Samochody
Samochody Źródło: Pixabay
Naprawy gwarancyjne nie mogą być uzależniane od serwisowania pojazdów tylko w autoryzowanych stacjach obsługi. Niby zasada była jasna, ale niektórzy sprzedawcy działali wbrew przepisom. Po interwencji prezesa UOKiK naruszający ją importerzy zmieniają regulaminy.

Zgodnie z polskimi i unijnymi przepisami sprzedawcy nowych samochodów nie powinni wymagać od nabywców dokonywania przeglądów technicznych wyłącznie w autoryzowanych stacjach obsługi pod groźbą utraty gwarancji. Mimo to niektórzy importerzy stosowali takie praktyki, które mogą być uznane za porozumienie ograniczające konkurencję pomiędzy importerami i autoryzowanymi stacjami obsługi (ASO). Skutki takich działań są niekorzystne dla kupujących samochody i dla niezależnych warsztatów.

Prezes UOKiK przyjrzał się działalności 14 importerów

Prezes UOKiK sprawdził, czy tego typu praktyki stosują polscy importerzy samochodów. Przeanalizowano działania 14 importerów, którzy były odpowiedzialni za sprzedaż następujących marek samochodów osobowych – Ford, Nissan, Citroen, DS i Peugeot, Mazda, Opel, Toyota, Lexus, Fiat, Abarth, Alfa Romeo, Jeep, BMW, Mini, Mercedes, Smart, Kia, Renault, Dacia, Alpine, Hyundai, Volkswagen, Skoda, Audi, Seat, Porsche. Prezes Urzędu objął również badaniem ponad 70 przedsiębiorców – dealerów lub ASO, należących do sieci badanych importerów.

– Wątpliwości wzbudziły działania importerów pięciu marek: Ford, Nissan, Citroen, DS i Peugeot. Po przeprowadzonej interwencji przedsiębiorcy zmienili swoje praktyki i nie będą ograniczać uprawnień z tytułu gwarancji tylko ze względu na serwisowanie samochodów poza autoryzowanymi stacjami obsługi. To dobra wiadomość tak dla kierowców, którzy kupili lub planują kupić nowe samochody z salonów, jak i dla niezależnych warsztatów naprawczych – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Są już korzystne dla kierowców skutki interwencji prezesa UOKiK: importerzy marek: Ford, Nissan, Citroen, DS i Peugeot zmienili swoje praktyki. Przykładowo,aby zachować gwarancję, nabywcy samochodów Nissan mieli obowiązek dokonywania przeglądów lub corocznej kontroli nadwozia u dealerów samochodów Nissan lub w autoryzowanych stacjach obsługi. Po wystąpieniu Prezesa UOKiK spółka Nissan Sales Central&Eastern Europe usunęła ten wymóg. Poinformuje o tym klientów oraz zaproponuje podpisanie odpowiedniego aneksu do książki gwarancyjnej.

Czytaj też:
GO Sport ominie polskie sankcje. Z pomocą przyszedł... UOKiK