Historia ubezpieczeń w Polsce rozpoczęła się 220 lat temu, kiedy w kwietniu 1803 roku na ziemiach ówczesnego zaboru pruskiego, powołano pierwsze towarzystwo ubezpieczeniowe. Przypadający w tym roku okrągły jubileusz zachęca, aby przyjrzeć się spadkobiercy tej długiej tradycji – Grupie PZU, która jest obecnie największym konglomeratem finansowym w Europie Środkowo-Wschodniej, który prowadzi swoją działalność także na Litwie, w Ukrainie, Łotwie i Estonii.
Stabilność w warunkach kryzysu
Bycie liderem rynku wiąże się z wielką odpowiedzialnością. Działania podejmowane przez firmę przekładają się na poczucie bezpieczeństwa ponad 22 milionów klientów. W ostatnim czasie gospodarka światowa znalazła się pod ogromną presją. Globalna pandemia, a następnie napaść Rosji na Ukrainę odbiły się na gospodarkach państw i kieszeniach obywateli. PZU, zdając sobie sprawę z wyzwań, jakie ta sytuacja postawiła przed Polakami, precyzyjnie dopasował swoją ofertę do oczekiwań klientów i zapewnia im komfort i bezpieczeństwo.
Najlepszy dowód na słuszność obranej strategii i zachowania stabilności w trudnych warunkach stanowią ponadprzeciętne wyniki finansowe Grupy PZU za ubiegły rok. Kluczem do sukcesu firmy są wieloletnie doświadczenie, umiejętność minimalizowania ryzyk, poszukiwanie nowatorskich rozwiązań oraz konsekwencja w realizacji ambitnych planów biznesowych. Grupa PZU prowadzi przy tym swoją działalność w sposób odpowiedzialny, skupiając się na sprawach Polaków, którzy ufają jej od pokoleń.
Inwestycje z dbałością o środowisko
W strategia rozwoju na lata 2021-2024 PZU bardzo mocno zaznaczył obszar ESG (environment – środowisko, social responsibility – społeczna odpowiedzialność i corporate governance – ład korporacyjny). PZU, jako jeden z liderów polskiej gospodarki i sektora finansowego chce inspirować i zachęcać do udziału w zielonej transformacji swoich partnerów biznesowych, klientów, pracowników i wszystkich Polaków.
Dlatego prowadzi swój biznes w sposób zrównoważony oraz odpowiedzialny ekologicznie i społecznie. W ramach realizowanej strategii PZU i PZU Życie zredukowały emisję CO2 ze źródeł własnych łącznie o 25,5 procent. Z kolei ponad 81 procent energii elektrycznej zakontraktowanej i zakupionej przez te spółki pochodzi ze źródeł odnawialnych. Dzięki dokonanym w 2022 r. inwestycjom Grupa PZU zwiększyła swoje wsparcie dla transformacji energetycznej polskiej gospodarki do 720 mln zł, z czego 420 mln zł stanowi zaangażowanie finansowe w projekty budowy farm wiatrowych.
Największy polski ubezpieczyciel zachęca też klientów do włączenia się w proces zielonej zmiany poprzez wdrożone do oferty eko-produkty i usługi – od ubezpieczeń instalacji OZE i samochodów EV, po fundusze umożliwiające inwestowanie w akcje wiodących na świecie spółek z sektora energii odnawialnej. Duży nacisk kładzie także na wspieranie lokalnych społeczności, dlatego w ostatnim czasie PZU przyjrzał się funkcjonowaniu miast oraz ich zrównoważonemu rozwojowi, czego efektem jest opublikowane niedawno kompendium „Moc naszych miast” – przewodnik dla każdego, kto chce działać na rzecz swojej społeczności i środowiska, opisujący współczesne wyzwania w obszarze zrównoważonego rozwoju, dotyczące miast, jak również ciekawe przykłady najlepszych praktyk w tym zakresie – zarówno z dużych metropolii, jak i mniejszych ośrodków, z Polski i ze świata.
Ważnym wydarzeniem w ubiegłym roku, łączącym wiele czynników ESG, była przeprowadzka głównej siedziby firmy do najbardziej zielonego biurowca w Warszawie – PZU Park przy rondzie Daszyńskiego. Dzięki temu 4,5 tysiąca pracowników zyskało przyjazne środowisku, ergonomiczne i dostosowane do współczesnych wymagań miejsce pracy.
PZU – dobry pracodawca
Blisko dwa lata pandemii czy gwałtowny wzrost inflacji to momenty, w których PZU potwierdził stabilność w wymiarze dbania o swoich pracowników. Ubezpieczyciel przeszedł na stałe na hybrydowy model pracy. Dba o zachowanie równowagi pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym i jest jednym z najbardziej docenianych i chętnie wybieranych pracodawców, który nieustannie przyciąga najlepszych specjalistów na rynku.
Za swoje działania w zakresie zarządzania kadrami i employer brandingu Grupa PZU otrzymała już wiele nagród. Za budowanie przyjaznego środowiska pracy i kultury organizacyjnej drugi rok z rzędu nagrodzono ją tytułem „Friendly Workplace”. PZU jest także finalistą Linkedin Talent Awards, a w konkursie Employer Branding Excellence Awards 2022 otrzymał wyróżnienie w kategorii kampania online za kampanię „Dla profesjonalistów. Dla Ciebie”. Z kolei stosowanie najlepszych praktyk i promowanie wysokich standardów w obszarze polityki kadrowej zostało wyróżnione certyfikatem „HR Najwyższej Jakości 2022” przyznawany przez Polskie Stowarzyszenie Zarządzania Kadrami (PSZK).
Człowiek w centrum uwagi – społeczna odpowiedzialność PZU
Jednym z ważnych filarów działalności PZU są działania prewencyjne. Ubezpieczyciel zdaje sobie sprawę z tego, że zdrowe społeczeństwo jest podstawą dobrego funkcjonowania nie tylko biznesu, lecz także całej gospodarki. PZU kładzie duży nacisk na dbanie o stan zdrowia i podkreślanie znaczenia profilaktyki w codziennym życiu, a szczególnie po trudnym okresie pandemii, po którym społeczeństwo w dalszym ciągu spłaca dług zdrowotny. Wśród flagowych projektów, które mają zapewnić Polakom poprawę kondycji są finansowane przez PZU i PZU Życie Mobilne Strefy Zdrowia projektu „Zdrowe Życie”.
W tym roku dotrą one do 24 miast w całej Polsce. Mieszkańcy oraz przebywający w okolicy turyści będą mogli skorzystać w nich z bezpłatnych badań i konsultacji – od podstawowych, takich jak badanie ciśnienia, po bardziej specjalistyczne – USG płuc, spirometrię czy badanie dermatoskopem.
Mobilne Strefy Zdrowia zorganizowane są tak, aby zachęcić do skorzystania z nich jak największą liczbę osób. Oprócz badań w gabinetach lekarskich na miejscu skorzystać można z wielu usług oferowanych przez współorganizatorów projektu. Na miejscu można m.in. wyrobić kartę EKUZ, przypomnieć sobie zasady udzielania pierwszej pomocy, skorzystać z porady fizjoterapeuty czy porozmawiać z dietetykiem. Atrakcje przewidziano również dla dzieci, o których w strefie dbają animatorzy.
Najmłodsi pacjenci mogą skorzystać z malowania twarzy i zwiedzić strefę „w przebraniu” zwierzaków, księżniczek czy superbohaterów. Wszystko po to, aby dbanie o zdrowie już od najmłodszych lat kojarzyło się pozytywnie i nie zniechęcało do profilaktyki w przyszłości. Warto również podkreślić, że Mobilne Strefy Zdrowia są przystosowane dla osób z niepełnosprawnościami.
Z dbałością o zdrowie wiąże się także inny program ubezpieczyciela – „Dobra Drużyna PZU”. Został on zainicjowany dwa lata temu w ramach walki z deficytem ruchu wśród młodszej części społeczeństwa. Od tego czasu w ramach inicjatywy PZU zachęca do sportu dzieci i młodzież z całej Polski. Program zakłada wyrównywanie szans dostępu do zajęć i infrastruktury sportowej osobom pochodzącym zarówno z dużych miast, jak i mniejszych miejscowości, w tym również osobom z niepełnosprawnościami. Jego celem jest także poszerzanie oferty edukacyjno-sportowej.
W ramach „Dobrej Drużyny PZU” wsparcie finansowe otrzymało już ponad 70 tys. młodych zawodników z klubów, stowarzyszeń, związków sportowych i fundacji, które organizują amatorskie zajęcia sportowe, szkolenia, turnieje oraz zawody. Zainteresowanie uruchomionym w ubiegłym roku programem prewencyjnym było tak duże,, że w tegorocznej jego edycji PZU znacznie zwiększył pulę przewidzianą na granty. Już w czerwcu dowiemy się, które podmioty w tym otrzymają dofinansowanie na zakup sprzętu sportowego, wynajem obiektów w celu organizacji treningów i zawodów sportowych czy transport i wpisowe na zawody.
W zachęcaniu młodzieży do sportu pomagają ambasadorzy „Dobrej Drużyny PZU”, którzy są inspiracją dla dzieci i młodzieży, jak również ich rodziców, nauczycieli czy trenerów. Kapitanem programu jest. najlepsza na świecie tenisistka Iga Świątek.
Budowanie polskiej marki za granicą
Iga Świątek jest również najlepszym przykładem zaangażowania PZU w projekty sponsoringowe, będące zarówno elementem promowania zdrowego stylu życia, jak i budowania świadomości silnej polskiej marki za granicą. Ubezpieczyciel od ponad dwóch lat jest głównym partnerem najlepszej na świecie tenisistki. Od rozpoczęcia współpracy z PZU Iga została nr 1 rankingu WTA i utrzymuje się na tej pozycji od ponad roku. Wygrała dwa wielkoszlemowe turnieje, odnotowała najlepszą w XXI wieku serię 37 zwycięstw z rzędu, wybrano ją najlepszą zawodniczką roku WTA, najlepszym sportowcem w Polsce w kultowym plebiscycie „Przeglądu Sportowego”, a także najlepszą sportsmenką na świecie w rankingu prestiżowego francuskiego dziennika L’Equipe.
Logo PZU widoczne na stroju tenisistki pozwala firmie budować wizerunek na ogromną skalę. Według agencji badawczo-konsultingowej Sponsoring Insight współpraca z Igą Świątek w 2022 roku ta współpraca przyniosła największemu polskiemu ubezpieczycielowi przeszło 115 mln zł ekwiwalentu reklamowego. To niemal trzy razy więcej niż rok wcześniej.
Oprócz Igi Świątek PZU wspiera także między innymi narciarkę alpejską Marynę Gąsienicę-Daniel, różne projekty stowarzyszenia Amp Futbol Polska i Akademickiego Związku Sportowego, Ludowe Zespoły Sportowe czy klub Stal Mielec. PZU wspiera również imprezy sportowe, takie jak Tour de Pologne czy Memoriał Pary Prezydenckiej Lecha i Marii Kaczyńskich.
W trosce o polską kulturę i prosty język
Ponad 200-letnia historia firmy i przeszło 100-letnia marka PZU zobowiązuje do aktywnego udziału w budowaniu obywatelskiej wspólnoty. Dlatego PZU pielęgnuje również pamięć o wydarzeniach dotyczących Polski i Polaków. Grupa angażuje się w działania promujące historię, mając świadomość jak ważną odgrywa ona rolę w kształceniu postaw obywatelskich i wychowaniu następnych pokoleń.
PZU od lat troszczy się o kluczowe dla polskiej historii i tożsamości narodowej instytucje kulturalne, takie jak Muzea Narodowe w Warszawie i w Krakowie, Muzeum Powstania Warszawskiego, Teatr Wielki – Opera Narodowa, Muzeum Łazienki Królewskie, Polska Opera Królewska czy Narodowy Instytut Fryderyka Chopina.
Nieodłącznym elementem tożsamości narodowej jest język, dlatego PZU dba także o kulturę języka polskiego. Powołał w tym celu Biuro Prostego Języka, które troszczy się o to, aby komunikacja firmy była dla wszystkich zrozumiała i czytelna. Tworzone w PZU pisma są redagowane i upraszczane.
Wyznaczając rynkowe standardy w dziedzinie prostego języka, PZU, we współpracy z Instytutem Języka Polskiego Uniwersytetu Warszawskiego i pod patronatem tej uczelni, stworzył „Encyklopedię prostej polszczyzny”, która obejmuje ponad 3000 pojęć, konstrukcji językowych oraz haseł problemowych. To wyjątkowa i pierwsza tego typu publikacja na polskim rynku, której celem jest propagowanie prostej polszczyzny w nieprostych dziedzinach, jakimi z pewnością są ubezpieczenia.