Twórcy „Barometru Polskiego Rynku Pracy" zwracają uwagę, że podejście pracowników do benefitów jest pochodną warunków społeczno-gospodarczych. W pandemii prym wiodły pakiety opieki medycznej, obecnie na skutek inflacji pracownicy, gdyby mogli poprosić pracodawcę o cokolwiek, wybraliby podwyżkę. Taka odpowiedź odnotowała aż 73 proc. wskazań. Na drugim miejscu znalazła się premia finansowa (63 proc.). Podium zamyka 4-dniowy tydzień pracy (33 proc.), co można uznać za niespodziankę, gdyż dyskusje w tej kwestii rozpoczęły się stosunkowo niedawno.
4-dniowy tydzień pracy zyskuje na popularności
– Skrócenie tygodnia pracy i oczekiwanie na dodatkowe dni wolne to trend, który zyskał popularność w wyniku pandemii, a pracodawcy powinni pamiętać o tym w swoich strategiach zarządzania zasobami ludzkimi. Pracownicy, szczególnie ci z pokolenia „Z”, oczekują równowagi między pracą a życiem prywatnym, a dla wielu z nich czas wolny i odpoczynek są równie ważne co wynagrodzenie – komentuje Krzysztof Inglot z Perosonnel Service.
– Przewidujemy, że oczekiwania te będą rosły, szczególnie w kontekście dbałości o zdrowie psychiczne pracowników. Do tego trendu przyczynią się też demografia, czyli spadek liczby osób na rynku pracy, ale też sztuczna inteligencja i automatyzacja, które przejmą liczne, zwłaszcza powtarzalne i rutynowe zadania – dodaje.
Na dalszych miejscach znalazły się takie benefity jak: dofinansowanie paliwa (29 proc.), darmowe wyżywienie w pracy i dodatkowe dni wolne (po 25 proc.). Rzadziej wskazywano pracę zdalną przez 2-3 dni w tygodniu (17 proc.), dofinansowanie zdalnych form rozrywki, jak np. Netflix oraz wsparcie finansowe swojej pasji (po 14 proc.). Co ósma osoba oczekuje nielimitowanych dni urlopowych. Najmniej oczekiwany benefit to wsparcie psychologiczne (11 proc.).
Co trzeci pracownik otrzymuje benefity pozapłacowe
Z „Barometru Polskiego Rynku Pracy” wynika, że benefity pozapłacowe otrzymuje 30 proc. pracowników. Najczęściej są to:
-
bony i rabaty (52 proc.),
-
prywatna opieka medyczna (45 proc.),
-
paczki na święta (44 proc.),
-
imprezy integracyjne (41 proc.).
Badanie pracowników przeprowadzono na ogólnopolskim panelu badawczym Ariadna metodą CAWI na ogólnopolskiej próbie losowo-kwotowej 1106 osób powyżej 18. roku życia. Próba właściwa do analiz według kryteriów selekcyjnych to 697 – osoby pracujące na dowolny rodzaj umowy lub prowadzące działalność gospodarczą. Badanie zrealizowano w dniach 6-10 lutego 2023 roku.
Czytaj też:
Polacy wskazali dzień, w którym pracują najlepiej. Nie jest to piątekCzytaj też:
Najlepiej zarabiający prezesi spółek giełdowych. Bolesny spadek dotychczasowego lidera