Nie damy zginąć Poczcie Polskiej? Większość z nas chce papierowej korespondencji

Nie damy zginąć Poczcie Polskiej? Większość z nas chce papierowej korespondencji

Poczta Polska
Poczta Polska Źródło: Shutterstock
Prawie 80 proc. Polaków uważa, że papierowa korespondencja wciąż jest potrzebna. Większość z nas chce otrzymywać w sposób tradycyjny korespondencję od urzędów i sądów.

Polacy wciąż są przywiązani do wymiany informacji za pomocą usług listonoszy. Prywatna korespondencja co prawda właściwie już nie istnieje, ale większość z nas nie wyobraża sobie, że nie będzie otrzymywać tej urzędowej. Dowodzą tego wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Speedmail, alternatywnego operatora pocztowego względem Poczty Polskiej.

Polacy przywiązani do usług pocztowych

Z danych, które pozyskała „Rzeczpospolita" wynika, że aż 79 proc. Polaków uważa, że papierowa korespondencja wciąż jest potrzebna, a tylko co 10. badany jest zdania, że w dzisiejszych czasach w ogóle nie powinno się już korzystać z tradycyjnej poczty. Blisko 70 proc. respondentów chce dostawać papierową korespondencję od urzędów, a 61 proc. jest za utrzymaniem przesyłania w taki sposób pism sądowych.

Z badania wynika, że papierową korespondencję najczęściej wysyłają nam urzędy (48 proc.), banki (36 proc.), administratorzy budynków mieszkalnych (30 proc.) oraz operatorzy telekomunikacyjni (20 proc.). Nadawcami rzadko bywa rodzina czy znajomi. Jedynie do 14 proc. ankietowanych docierają czasem pocztówki bądź listy.

– Mimo że dużo częściej korzystamy z komunikacji elektronicznej, listów wysyła się wciąż bardzo wiele. Tyle tylko, że najczęściej nie jest to korespondencja prywatna. Tradycyjne przesyłki pocztowe są jednak cały czas bardzo istotne, a czasem wręcz obowiązkowe dla wielu firm, urzędów czy instytucji – komentuje dla gazety prezes Speedmail Janusz Konopka.

Konopka zwraca uwagę, że z tej formy komunikacji wciąż chętnie korzystają nie tylko banki, firmy telekomunikacyjne, wysyłające dokumenty transakcyjne, wyciągi i faktury, ale także firmy windykacyjne, przesyłające np. wezwania do zapłaty, czy też rozmaite fundacje proszące lub dziękujące za procent z rozliczenia podatkowego.

Wartość rynku usług pocztowych

Z danych Urzędu Komunikacji Elektronicznej wynika, że wartość rynku usług pocztowych to ok. 16,5 mld zł. Najliczniej realizowaną usługą były w zeszłym roku przesyłki kurierskie, których liczba przekroczyła granicę 1 mld (stanowiły 71 proc. wartości rynku). Na polskim rynku funkcjonuje 275 operatorów pocztowych. Na rynku takich usług pocztowych, jak m.in. przesyłki reklamowe i przekazy pocztowe, króluje Poczta Polska, realizująca prawie 96 proc. przychodów.

Czytaj też:
Nowy prezes Poczty Polskiej: „Przespała wzrost kilku usług"
Czytaj też:
Poczta Polska z nową usługą. Będzie wprowadzana stopniowo

Źródło: Rzeczpospolita