Po ubiegłorocznych wyborach prezydenckich w Krakowie, nowy prezydent miasta Aleksander Miszalski zapowiedział przyspieszenie prac nad budową metra.
Budowa metra w Krakowie miałaby ruszyć po 2025 roku. Do tego czasu ma zostać uzyskana decyzja środowiskowa, a także dokumentacja projektowa i decyzje realizacyjne dla pierwszego odcinka metra.
Metro w Krakowie. Kluczowa decyzja z opóźnieniem
Decyzję środowiskową dla pierwszego etapu inwestycji – zgodnie z decyzją Samorządowego Kolegium Odwoławczego – ma wydać gmina Oświęcim. Nie mogą tego zrobić władze Krakowa, gdyż są stronami postępowania ze względu na działki rodziny prezydenta i wiceprezydenta, znajdujące się na terenie lub w pobliżu planowanej inwestycji. Decyzja środowiskowa miała zostać wydana do końca lutego br. Tak się jednak nie stało. Pod koniec poprzedniego miesiąca prezydent Oświęcimia wydał obwieszczenie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy pierwszego etapu metra w Krakowie. Z opublikowanego pisma wynika, że decyzja zostanie wydana najwcześniej 30 czerwca br.
– Wskazany w obwieszczeniu z dnia 20 listopada 2024 r. termin załatwienia sprawy ustalony na 28 lutego 2025 r. nie może zostać dotrzymany. Tutejszy organ nie otrzymał jeszcze wszystkich wymaganych prawem uzgodnień tj. Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Krakowie oraz Dyrektora Zarządu Zlewni w Krakowie Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie. Ponadto, wnioskodawca został zobligowany do dokonania wyjaśnień i uzupełnień złożonego raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko. Po otrzymaniu uzupełnionej dokumentacji niezbędnym będzie ponowienie etapu opiniowania i uzgadniania oraz udziału społeczeństwa. Powyższy fakt oraz konieczność zapewnienia możliwości zapoznania się przez strony z całością dokumentacji sprawy przed wydaniem decyzji zadecydowały o określeniu nowego terminu załatwienia ww. sprawy – podano w obwieszczeniu, którego treść przytacza eska.pl.
Zgodnie z zapowiedziami władz Krakowa, pierwszy odcinek linii metra ma liczyć 6 kilometrów długości. Będzie prowadził z Nowej Huty do ul. Piastowskiej. W kolejnych etapach linia miałaby zostać przedłużona na wschód – w kierunku Wzgórz Krzesławickich w Nowej Hucie oraz na zachód – w okolice ul. Jasnogórskiej w Bronowicach. Łącznie pierwsza linia ma mieć ok. 26 km długości.
Szacuje się, że koszt budowy pierwszej linii metra w Krakowie to ok. 13 mld zł.
Czytaj też:
Bezpłatna komunikacja w dużym polskim mieście? Władze komentująCzytaj też:
LOT łączy Kraków z Paryżem-Orly