Promocja i eksport
Artykuł sponsorowany

Promocja i eksport

Dodano:   /  Zmieniono: 
Polskie firmy należą do najbardziej ekspansywnych w Europie Środkowej; Zdjęcia: PAiiiz
Program Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej przyczynia się do rozwoju poszczególnych przedsiębiorstw, a tym samym całego regionu. W jego ramach PAIiIZ m.in. pomaga przedsiębiorcom pokazać swój potencjał światu, co przekłada się na zyski nie tylko za granicą, ale również w kraju.
Wostatnich latach Polska wzmocniła swoją pozycję na gospodarczej mapie świata. Kryzys, który mocno wpłynął na Europę, dla Polski okazał się łaskawy. Dziś kraj jest kojarzony ze stabilnością i wiarygodnością ekonomiczną, czyli najważniejszymi atutami dla biznesu. Polskie firmy należą do najbardziej ekspansywnych w Europie Środkowej. Według szacunków w ciągu najbliższych lat odsetek polskich firm, które chcą prowadzić działalność biznesową za granicą, wzrośnie niemal dwukrotnie – dzisiaj 6 proc. firm generuje za granicą 41 proc. lub więcej swoich przychodów, a za trzy lata będzie ich 17 proc. Ekspansja na rynki zagraniczne, w tym pozaunijne, ma wiele plusów. Poza dywersyfikacją geograficzną polskiego eksportu i uniezależnieniem się od jednego rynku stwarza bowiem możliwość wzmacniania znaczenia marki na rynku rodzimym – sukces poza granicami kraju podnosi wartość firmy i jej produktów w oczach polskiego klienta.

Wykorzystać swój czas

Teraz jest też najlepszy moment na wyjście z Polski tutejszych firm, za kilka lat może być znacznie trudniej – firmy konkurencyjne z krajów UE odżyją po kryzysie, przedsiębiorcy z Azji, bardzo aktywni w ostatnim czasie, umocnią wypracowywaną teraz pozycję. Polscy inwestorzy i eksporterzy muszą wykorzystać ten czas. Tym bardziej że czynniki ekonomiczne są sprzyjające. Wskaźniki określające polski eksport napawają optymizmem – eksport rośnie mimo kryzysu, co wpływa na redukcję deficytu obrotów. Szczególny wzrost odnotowuje sektor spożywczy – jeden z najsilniejszych w UE w ostatniej dekadzie. Polskie firmy zaś mają wiele atutów, które odróżniają ich od konkurencji i pomagają w międzynarodowej ekspansji: świetne kadry, dobry stosunek ceny do jakości i wrodzoną przedsiębiorczość. To cechy niezbędne do gospodarczej rywalizacji. Wprawdzie polskie firmy można uznać bardziej za graczy regionalnych niż globalnych, gdyż większość filii zagranicznych tych firm ulokowana jest w krajach bliskich geograficznie, niemniej jednak zwiększa się popyt na produkty oferowane również przez krajowe firmy na rynkach dalekich, takich jak chiński, indyjski czy w Afryce. To tam polskie firmy powinny zwiększać swoją aktywność i obecność. Jak pokazują ostatnie dane, świetnie radzą sobie zarówno duże firmy, jak i te z sektora małych i średnich przedsiębiorstw. A to właśnie MŚP są siłą napędową eksportu. Nie dysponują wprawdzie takim kapitałem jak najbardziej ekspansywne, duże spółki, ale ich zaradność, elastyczność, na którą nie mogą sobie pozwolić wielkie koncerny, świetna jakość produktów i usług oraz przebojowość pozwalają na zaznaczanie obecności na kolejnych rynkach.

Program dla Polski Wschodniej

Nie bez znaczenia jest wsparcie zewnętrzne. Przykładem mogą być firmy, które biorą udział w Programie Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej realizowanym przez Polską Agencję Informacji i Inwestycji Zagranicznych. Dzięki możliwości bezpłatnego uczestnictwa w międzynarodowych targach mogą się pokazać światu, co robią z powodzeniem. – Program Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej stwarza firmom z makroregionu możliwość bezpłatnej prezentacji ich oferty na rynkach międzynarodowych, a także nawiązania kontaktów, które w przyszłości mogą zaprocentować nowymi kontraktami. Działania promocyjne realizowane w ramach PPGPW przyczyniają się do rozwoju poszczególnych przedsiębiorstw, a tym samym całego makroregionu – mówi Bożena Czaja, członek zarządu PAIiIZ, nadzorująca projekt. Program Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej składa się z dwóch komponentów: promocji wizerunkowej oraz promocji bezpośredniej. W ramach PPGPW są realizowane kampanie medialne w Polsce i za granicą, a także działania związane z marketingiem bezpośrednim. Działania bezpośrednie (misje, targi, fora, seminaria) stanowią najistotniejszy element Programu Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej. Dają możliwość precyzyjnego dopasowania oferty inwestycyjnej i eksportowej do oczekiwań potencjalnych inwestorów, nawiązania z nimi bezpośrednich kontaktów, a tym samym zwiększenia zainteresowania poszczególnymi ofertami przedsiębiorstw i makroregionu.

Targi, misje, promocja

W ramach dotychczasowych działań Programu Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej (PPGPW) od stycznia 2010 r. do października 2013 r. przedstawiciele pięciu województw Polski Wschodniej, przedsiębiorcy i reprezentanci jednostek samorządu terytorialnego uczestniczyli w 123 wydarzeniach promocyjnych o charakterze międzynarodowym (53 targach, 49 misjach wyjazdowych, siedmiu misjach przyjazdowych, trzech wizytach studyjnych, pięciu forach gospodarczych i sześciu konferencjach zagranicznych). Wzięło w nich udział 1473 przedsiębiorców, 395 przedstawicieli władz samorządowych z Polski Wschodniej oraz 60 zagranicznych przedsiębiorstw. – Bez wątpienia uczestnictwo w PPGPW, zaprezentowanie się na rynkach zagranicznych i udział w misjach inwestycyjnych to dla wielu małych i średnich firm szansa na zaprezentowanie swojej oferty. To również możliwość kontaktu z potencjalnymi kontrahentami, bezpośrednich rozmów. Wielu firmom z Polski Wschodniej trudno byłoby wygospodarować własne środki na tak szeroko zakrojony rodzaj promocji – mówi Jan Mirończuk z firmy Komirex z Siemiatycz specjalizującej się w przetwórstwie runa leśnego.

– Dzięki działaniom Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych firmy zrzeszone w Klastrze mogą wystawiać swoje produkty na najbardziej prestiżowych targach bieliźnianych na świecie. Podlaski Klaster Bielizny już kilkakrotnie brał udział w targach Mode City oraz Salon International de la Lingerie w Paryżu. Daje to firmom bieliźniarskim dodatkowe możliwości poszerzenia kanałów dystrybucji oraz nawiązania nowych kontaktów. Wyjazdy targowe organizowane przez PAIiIZ umożliwiają firmom ciągły rozwój – mówi Judyta Kryścio z Podlaskiego Klastra Bielizny.

Przedsiębiorcy uczestniczący w wydarzeniach o charakterze promocyjno-wystawienniczym (od stycznia 2010 do października 2013 r.) w ankietach zadeklarowali 331 075 232 zł „zysków” z tytułu udziału w PPGPW. Firmy zawarły 520 kontraktów na łączną kwotę 269 079 434 zł. Inwestycje w nowy sprzęt do realizacji pozyskanych kontraktów wyniosły 21 879 940 zł, inwestycje w budowę nowych fabryk 11 575 000 zł, a inwestycje w rozwój zakładu 28 540 859 zł. Powstały również nowe miejsca pracy. Zatrudnienie znalazło 285 osób. Z deklaracji przedsiębiorców wynika, że PPGPW przyczynił się do wzrostu produkcji średnio o 16 proc., sprzedaży o 19 proc., a przede wszystkim eksportu, średnio o 51 proc. – Jako PAIiIZ stwarzamy firmom z Polski Wschodniej możliwość prezentacji ich produktów i usług na rynkach międzynarodowych, a także nawiązania kontaktów, które w przyszłości mogą zaprocentować nowymi kontraktami. Na podstawie ankiet uzyskanych od przedsiębiorców widzimy, że PPGPW przyczynia się do rozwoju poszczególnych przedsiębiorstw, a tym samym całego makroregionu – mówi Bożena Czaja z PAIiIZ. Działania promocyjne realizowane przez PAIiIZ w ramach PPGPW przyczyniają się również do zwiększenia nakładów inwestycyjnych w makroregionie. Od 2002 do 2013 r. w Polsce Wschodniej zakończono 46 projektów, co stanowi 9,4 proc. wszystkich projektów realizowanych w Polsce. Łączna wartość przedsięwzięć w Polsce Wschodniej wyniosła 1 324, 48 mln euro, czyli 11,1 proc. wartości ogólnej. Dzięki tym projektom ma powstać 8382 nowych miejsc pracy – 6 proc. wszystkich nowo powstałych miejsc pracy w całym kraju, wynikających z projektów zainicjowanych przez Polską Agencję Informacji i Inwestycji Zagranicznych SA (PAIiIZ).

Bezpośrednie inwestycje zagraniczne stają się stymulatorem rozwoju makroregionu. Zyskują na tym poszczególne województwa, ale przede wszystkim przedsiębiorcy, zarówno ci, których działalność jest związana ze strategicznymi sektorami Polski Wschodniej, np. sektorem spożywczym czy meblarskim, jak i ci reprezentujący niszowe dla tego regionu sektory.

– Program Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej daje szansę na rozwój Bezpośrednich Inwestycji Zagranicznych w regionie w dłuższej perspektywie. Dzięki misjom, targom i organizowanym przez nas wizytom studyjnym przedsiębiorcy z Polski Wschodniej oraz przedstawiciele jednostek samorządu terytorialnego mieli okazję zaprezentowania swoich ofert potencjalnym zagranicznym inwestorom. Również goście z zagranicy mogli zobaczyć potencjał gospodarczy makroregionu, w wyniku czego podczas trwania Programu podpisano wiele kontraktów – mówi Bożena Czaja, członek zarządu PAIiIZ SA.

Ważny adres dla przedsiębiorców


Przedsiębiorcy zainteresowani udziałem w Programie Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej mogą uzyskać więcej informacji na stronie www.whyeasternpoland.eu. W zakładce aktualności/ogłoszenia, mogą stale śledzić oferty wyjazdowe na targi i misje inwestycyjne w poszczególnych sektorach, a także uzyskać informacje potrzebne do poprawnego wypełnienia aplikacji. Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013, działanie I.4 Promocja i Współpraca, komponent Promocja.

Pieniądze spod ziemi

Zbyt wielcy na Polskę