UOKiK wziął pod lupę parkingi przy Lidlu i Biedronce. Gigantyczna kara dla operatora

UOKiK wziął pod lupę parkingi przy Lidlu i Biedronce. Gigantyczna kara dla operatora

Biedronka
Biedronka Źródło:Shutterstock / Alexa_Space
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wziął pod lupę parkingi przy szpitalach i centrach handlowych na terenie całego kraju. UOKiK nałożył gigantyczną karę na operatora za działania niezgodne z prawem.

Ta sprawa bulwersowała opinię społeczną od dłuższego czasu. Dotyczy działalności APCOA Parking Polska, operatora parkingów przy szpitalach, biurowcach czy centrach handlowych na terenie całego kraju. Firma wydłużała procedurę reklamacji, straszyła dodatkowymi kosztami za nieuiszczenie żądanych opłat.

Firma decydowała w jaki sposób można składać reklamacje

Firma ograniczała konsumentom sposoby składania reklamacji, dopuszczając tylko dwa rodzaje zgłoszeń. Pierwszy polegał na wypełnieniu formularza na stronie internetowej. Drugim było wysłanie listu na adres siedziby spółki. Spółka nie uwzględniała reklamacji wysłanych drogą mailową lub składanych osobiście. Takie działania są sprzeczne z prawem.

Na operatora posypały się liczne skargi, które klienci kierowali do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Prezes UOKiK stwierdził, że naruszone zostały zbiorowe interesy konsumentów i nałożył na przedsiębiorcę ponad 820 tys. zł kary.

Konsumenci zostali wprowadzeni w błąd

Zdaniem urzędników procedura reklamacyjna nie może ograniczać uprawnień konsumentów. „To oni, a nie przedsiębiorca, powinni mieć możliwość wyboru preferowanego sposobu składania reklamacji” — komentuje Tomasz Chróstny, prezes UOKiK. Zaznaczył przy tym, że informacje przekazywane przez spółkę powinny być prawdziwe i kompletne. „Gdyby konsumenci nie zostali wprowadzeni w błąd, mogliby zdecydować o zasadności dalszego dochodzenia swoich praw czy podjęcia obrony przed sądem” – dodaje.

Skargi na operatora dotyczyły także innych niedozwolonych zachowań. Spółka informowała klientów, że termin, w jakim rozpatrzy ich reklamacje, może być dłuższy niż przewidziane ustawą 30 dni. „Jest to sprzeczne z ustawą o prawach konsumenta, która wskazuje, że nie jest możliwe samodzielne wydłużanie czasu udzielenia odpowiedzi na reklamację” — czytamy w komunikacie. UOKiK przypomina, że jeśli przedsiębiorca nie udzielił odpowiedzi w ciągu 30 dni od otrzymania zgłoszenia, reklamacja była uznana.

W międzyczasie wprowadzone zostały zmiany dotyczące czasu składania reklamacji, które są związane z implementacją dyrektywy Omnibus. Termin 30 dni na rozpatrzenie reklamacji obowiązywał do końca ubiegłego roku. Od 1 stycznia 2023 roku obowiązują nowe przepisy, które skróciły ten czas do 14 dni.

Przedsiębiorca straszył poniesieniem kosztów windykacyjnych

Klienci skarżyli się także na sposób przekazywania informacji od operatora parkingów, a ten straszył ich konieczności poniesienia dodatkowych kosztów za nieuiszczenie żądanych opłat. Z pism, jakie otrzymywali, wynikało, że poniosą koszty windykacji i postępowania egzekucyjnego.

Zdaniem urzędu taki sposób przekazywania informacji miał na celu wywołanie nieuzasadnionej obawy i mógł wpłynąć na decyzję odnośnie do uiszczenia żądanych przez firmę opłat. Tymczasem cała procedura powinna wyglądać inaczej. UOKiK przypomniał, że operator powinien najpierw skierować sprawę na drogę postępowania sądowego. Pisma do komornika można składać na dalszym etapie postępowania.

UOKiK wziął pod lupę innych operatorów parkingów

Nałożenie kary na APCOA Parking Polska to nie jedyne działania UOKiK w sprawie operatorów parkingów. Urząd wziął pod lupę parkingi przy ogólnopolskich marketach, którymi zarządzają inne firmy. Wezwania do zmiany niedozwolonych metod otrzymali także inni operatorzy.

Chodzi tu o spółki z Jaworza oraz z Warszawy. Urzędnicy nie mają wątpliwości, że obie firmy ograniczają sposoby składania reklamacji przez konsumentów. I w podobny sposób, co jest niezgodne z prawem, przekazują też informacje o konieczności poniesienia dodatkowych kosztów.

Czytaj też:
Ogromna kara dla Biedronki. Jest komentarz sieci
Czytaj też:
Cyfrowy Polsat ma wypłacić rekompensaty. Jest decyzja UOKiK

Opracował:
Źródło: UOKiK