27 kwietnia Prokuratura Rejonowa Warszawa-Śródmieście skierowała do Sądu Rejonowego dla Warszawy Śródmieścia akt oskarżenia przeciwko byłemu posłowi Januszowi Palikotowi, celebrycie Kubie Wojewódzkiemu oraz ich wspólnikowi Tomaszowi Czechowskiemu. Zarzucono reklamowanie za pośrednictwem profili w mediach społecznościowych napojów alkoholowych „w sposób sprzeczny z przepisami ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi” – poinformowała PAP rzeczniczka Prokuratury Okręgowej w Warszawie Aleksandra Skrzyniarz.
Palikot i Wojewódzki zachwalali właściwości swojej wódki
Poszło o zdjęcia na Facebooku i Instagramie, na których panowie pozują w bardzo „wyluzowanych” pozach i prezentują alkohole, które sami produkują. Panowie są właścicielami BUH Distillery, która wprowadziła na rynek m.in. pierwszy w Polsce alkohol wysokoprocentowy z wykorzystaniem suszu konopnego
Śledczy ustalili, że na profilu Kuby Wojewódzkiego od 21 kwietnia 2021 roku do 7 stycznia 2023 roku zamieszczono 12 materiałów, w których reklamowano alkohol. Natomiast na profilu społecznościowym należącym ich wspólnika Tomasza Czechowskiego od 24 listopada 2020 roku do 7 stycznia 2023 roku udostępnionych zostało 68 materiałów, w których reklamowano napoje alkoholowe.
Zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa złożył aktywista Jan Śpiewak.
Jeśli sąd uzna winę oskarżonych, może im grozić kara grzywny od 10 tysięcy do nawet pół miliona złotych.
Czy można reklamować wódkę i inne mocne alkohole na Facebooku?
Ustawa o wychowaniu w trzeźwości zakazuje reklamy napojów alkoholowych, z wyjątkiem piwa. Przez reklamę ustawa rozumie każde działanie o charakterze publicznym, więc wrzucani zdjęć na profil, na który każdy może wejść – i dodatkowo zachwalanie walorów produktu – wypełnia definicję reklamy alkoholu.
Wprawdzie ustawa nie zawiera regulacji wprost odnoszących się do reklamy alkoholu w internecie, ale też w żaden sposób nie wyłącza internetu spod zakazu prowadzenia reklamy produktów alkoholowych.
Na blogu prawników warszawskiej kancelarii SKS Legal czytamy, że w kontekście reklamy w social mediach szczególne znaczenie ma przesłanka publicznego charakteru przekazu. „Od jej wykładni zależy bowiem legalność reklamy wysokoprocentowych napojów alkoholowych w social mediach. W Ustawie na próżno szukać ww. definicji, chociaż jednolite wytyczne określające przykładowo minimalną liczbę odbiorców do uznania przekazu reklamowego za publiczny byłyby niewątpliwie pożądane (…) Przesłankę publicznego charakteru spełnia przekaz powszechnie dostępny dla szerokiego grona odbiorców, skierowany do nieograniczonego, nieokreślonego kręgu adresatów”.
Prawnicy przywołali orzeczenie, w którym Wojewódzki Sąd Administracyjny za publiczną (a w konsekwencji niedozwoloną) reklamę alkoholu uznano wystawienie w przeszklonej witrynie sklepowej wysokoprocentowych napojów alkoholowych z widocznymi na zewnątrz sklepu znakami towarowymi.
Czytaj też:
Wiadomo, ile zboża technicznego z Ukrainy wjechało do Polski. Nie wszyscy wierzą tym danymCzytaj też:
Wiemy, gdzie Polacy polecą na majówkę. Numer jeden to zaskoczenie