Auchan pozazdrościł Żabce. Francuski market chce wprowadzić autonomiczne sklepy

Auchan pozazdrościł Żabce. Francuski market chce wprowadzić autonomiczne sklepy

Auchan
Auchan Źródło:Shutterstock / Grand Warszawski
Już wkrótce Polska może stać się zagłębiem autonomicznych sklepów, które będą wspierane przez sztuczną inteligencję. Rozwiązanie wprowadzane przez Grupę Żabka testuje francuski gigant wśród dyskontów. Podobne plany ma inny międzynarodowy operator, który zarządza w Polsce wieloma różnymi placówkami. Nadciąga transformacja technologiczna świata retail.

Żabka jest jedną z największych sieci sklepów autonomicznych w Europie. Grupa uruchomiła już kilkadziesiąt placówek, które są wspierane przez sztuczną inteligencję. Innowacyjny projekt o nazwie Żabka Nano to marka rozwiązań bezobsługowych w handlu. Pozwala zrobić szybkie zakupy bez kasjerów, czy gotówki.

Tradycyjne sklepy zamienią się w autonomiczne jednostki

Zdaniem ekspertów od rynku sprzedaży wprowadzenie nowej technologii zmieni tradycyjne sklepy w autonomiczne jednostki, które non stop mogą być do dyspozycji konsumentów. Ma to szczególne znaczenie w takich lokalizacjach jak centra miast, dworce kolejowe, autobusowe, stacje metra, biura czy szpitale.

W zależności od potrzeb sklepy mogą działać w kilku formatach. Mogą to być np. samodzielne kontenerowe automaty sprzedażowe, tradycyjne punkty brick-and-mortar czy store-in-the-store.

Konkurencja obserwowała działania Żabki. Auchan testuje autonomiczny sklep

Projekt realizowany z sukcesem przez Żabkę z uwagą obserwowali konkurencji. Francuski gigant Auchan rozpoczął testy swojego pierwszego sklepu autonomicznego. Placówka bez kas działa w centrali firmy w mieście Lille, a testowy sklep funkcjonuje pod nazwą Auchan Go le Lab.

Umożliwia bezkontaktowe podejście na zasadzie „tap & go”. Konsument, który zbliży swoją kartę kredytową lub debetową przy bramce wejściowej, będzie mógł wejść do sklepu. Jak informuje portal wiadomoscihandlowe.pl system kamer i czujników Trigio EasyOut umożliwi klientom wejście do sklepu także za pomocą dedykowanej aplikacji.

Nad wszystkim czuwa technologia i sztuczna inteligencja

Od tego momentu wszystko odbywa się za pomocą nowoczesnej technologii i sztucznej inteligencji. Silnik 3D wykorzystuje komputerowe kamery wizyjne i czujniki półek do automatycznego wykrywania i liczenia produktów, które wybierają konsumenci. Następnie płatność jest przetwarzana, a kupujący, wychodząc ze sklepu, otrzyma cyfrowy paragon.

Na tym jednak nie koniec nadzoru technologii nad zakupami. Dodatkową korzyść zapewnia system EasyStock, który umożliwia śledzenie zapasów wszystkich produktów w sklepie. Dzięki temu minimalizuje braki w magazynach, ogranicza kradzież oraz zmniejsza ilość odpadów.

Polska wkrótce może stać się zagłębiem autonomicznym sklepów

Autonomiczny sklep już cieszy się dużym zainteresowaniem kupujących. Klienci mogą skorzystać z szerokiej gamy produktów. W placówce można nabyć zarówno świeże mięso, przekąski jak i owoce czy warzywa.

Zdaniem ekspertów już wkrótce Polska ma szansę stać się zagłębiem autonomicznych sklepów. Takie placówki chce otworzyć w naszym kraju Lagardere Travel Retail. Obecnie ta grupa zarządza u nas ponad 1 tys. placówek handlowych działających pod różnymi szyldami. Chodzi m.in. o InMedio, Relay, 1Minute, Aelia Duty Free, czy Relay. Firma udostępniła już takie placówki w Stanach Zjednoczonych, Belgii czy Hongkongu.

Czytaj też:
Dino chwali się wynikami. Zysk przebił oczekiwania
Czytaj też:
Pomidory są tańsze o 50 proc. Za ogórki zapłacimy jedną trzecią ceny

Opracował:
Źródło: Wprost.pl/wiadomoscihandlowe.pl