PZU stawia na dostępność
Artykuł sponsorowany

PZU stawia na dostępność

Warszawski wieżowiec Generation Park
Warszawski wieżowiec Generation ParkŹródło:Materiały prasowe / PZU
Za stromy podjazd, schodek, którego miało nie być, obrotowe drzwi, za wąskie przejścia... Dla osób z niepełnosprawnościami czy ograniczoną mobilnością najmniejsze przeszkody okazują się barierami nie do przejścia. Nic więc dziwnego, że firmy, dla których ważna jest odpowiedzialność społeczna, coraz częściej zwracają uwagę na dostępność swoich siedzib dla użytkowników o większych potrzebach.

Przykładem organizacji, która przy wyborze swojej siedziby pochyliła się nad potrzebami różnych użytkowników, jest Grupa PZU. Zajmowany przez największego polskiego ubezpieczyciela 37-piętrowy wieżowiec PZU Park przy rondzie Daszyńskiego w Warszawie otrzymał w ostatnim czasie prestiżowy certyfikat „Obiekt bez barier” przyznawany przez Fundację Integracja. Oznacza to, że obiekt wchodzący w skład Generation Park, inwestycji zrealizowanej przez szwedzką firmę Skanska, jest w pełni przystosowany do użytku przez wszystkich. Z biurowca mogą bezpiecznie i komfortowo korzystać osoby z niepełnosprawnościami, z ograniczoną mobilnością, rodzice z dziećmi czy osoby starsze.

– Największą wartością PZU są ludzie, dlatego celem, który nam przyświecał, było stworzenie miejsca otwartego, znoszącego ograniczenia, przyjaznego dla pracowników, gości i klientów. Mamy wielką satysfakcję, że nam się to udało – podkreśla Dorota Macieja, członkini zarządu PZU Życie

Lider dostępności

To nie wszystkie wyróżnienia, z których ubezpieczyciel może być dumny. Siedziba Grupy PZU otrzymała także wyróżnienie w konkursie „Lider Dostępności”, organizowanym przez Fundację Integracja wraz z Towarzystwem Urbanistów Polskich pod patronatem Prezydenta RP. – PZU Park to największy budynek biurowy w Polsce, który został w całości poddany certyfikacji i przeszedł ją z sukcesem” – zaznacza Macieja.

Certyfikat dostępności architektonicznej, przyznawany przez Fundację Integracja, faktycznie nie jest fikcją – otrzymało go zaledwie nieco ponad 400 obiektów architektonicznych w Polsce na ponad 1500 audytowanych.

Ewa Pawłowska, prezeska Fundacji Integracja, tłumaczy, dlaczego obiekty są tak rygorystycznie traktowane: – Czasem granicą nie do przekroczenia są trzy schodki, za ciasne przejście staje się granicą między dwoma światami, a wąski korytarz jest jak niedostępna przełęcz górska.

Projektantom nowej siedziby Grupy PZU udało się to dzięki współpracy z Fundacją już na etapie planowania koncepcji budynku i wprowadzania zmian sugerowanych przez ekspertów.

Udogodnienia na miarę XXI wieku

Co sprawia, że budynek PZU Park jest przyjazny zarówno dla klientów, jak i pracowników? Zapewniono w nim odpowiednie szerokie wejścia z drzwiami otwieranymi automatycznie, a także dostęp do wszystkich kondygnacji za pomocą wind. System zarządzania nimi wyposażony został w rozwiązania projektowane z myślą o osobach z niepełnosprawnością – jak chociażby precyzyjne informacje głosowe.

Zadbano o to, by w recepcji oraz salach konferencyjnych pojawiły się pętle indukcyjne dla osób słabosłyszących. Wdrożono także procedury zapewniające pracę tłumacza języka migowego w trakcie organizowanych w budynku wydarzeń. Na decyzję o przyznaniu certyfikatu Fundacji Integracja wpłynęły również toalety, zaprojektowane z myślą o osobach poruszających się na wózku inwalidzkim i zlokalizowane na każdym piętrze wieżowca, a także rzadkość w tego typu budynkach: siłownia z szatnią i łazienką dostosowaną dla osób z ograniczoną sprawnością ruchową. Komfort pracowników zapewniło z kolei wyposażenie biura w biurka z automatyczną regulacją wysokości.

Nie bez znaczenia na werdykt Fundacji Integracja miała również lokalizacja. Do siedziby Grupy PZU można dostać się nie tylko samochodem, ale też publicznymi środkami transportu, w tym tramwajami i metrem. W pobliżu znajdują się drogi rowerowe oraz stacja rowerów miejskich, a w samym budynku można skorzystać z zamkniętego parkingu rowerowego.

– Tak buduje się inkluzywne budynki, wpisując się tym samym w strategie ESG firm oraz Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ – podsumowuje projekt Monika Chacińska, ekspertka ds. środowiska w spółce biurowej Skanska w regionie CEE.

Zielona perspektywa

Wybór Generation Park, inwestycji zrealizowanej przez szwedzką firmę Skanska, nie był przypadkowy również w kontekście zrównoważonego rozwoju Grupy PZU. Siedziba od początku miała stanowić element strategii ESG (Environmental, Social, Governance) ubezpieczyciela. W 2021 roku 140-metrowy wieżowiec otrzymał prestiżową nagrodę Prime Property Prize, uzyskując tytuł najbardziej zielonego budynku. Pozwala on ubezpieczycielowi między innymi na redukcję śladu węglowego o ponad 2500 ton dwutlenku węgla rocznie.

Wizytówką „zielonego” biurowca przy rondzie Daszyńskiego w Warszawie stała się „żywa” ściana w lobby, zbudowana z 6 tysięcy roślin, które każdego dnia emitują ilość tlenu, jaką zużywa 150 osób. Może ją podziwiać każdy chętny, ponieważ lobby budynku jest otwarte dla gości. Można przyjść, zobaczyć zastosowane dla osób z niepełnosprawnościami rozwiązania architektoniczne i skorzystać z kawiarni z widokiem na wielką zieloną ścianę i rosnące w budynku drzewa.