Jaka jest pozycja firmy na rynku?
Zakłady Porcelany Stołowej „Lubiana” Spółka Akcyjna S.A. swoją działalność rozpoczęły ponad 50 lat temu, dokładnie 1 września 1969 r. Dziś wspólnie z Polskimi Fabrykami Porcelany „Ćmielów” i „Chodzież” S.A. tworzy Polską Grupę Porcelanową, zatrudniając ponad 1500 osób. Pomimo niepewnej sytuacji gospodarczej na świecie, towarzyszącej jej równie niepewnej inflacji, czy wciąż wahającym się cenom gazu oraz energii, śmiało możemy stwierdzić, że pozycja firmy na rynku jest stabilna. Nasza łączna miesięczna produkcja wynosi około 3,5 mln szt. wyrobów, co w skali roku przekłada się na prawie 15 000 Mg ton wyprodukowanej porcelany. Nasza oferta obejmuje ponad 2000 kształtów, 3000 dekoracji oraz setki akcesoriów.
Jako jeden z głównych producentów porcelany w Europie, Zakłady Porcelany Stołowej „Lubiana” S.A. oferują nie tylko tysiące dekoracji porcelany, opracowanych przez polskich i zagranicznych projektantów, ale również możliwość realizacji “projektów własnych” klientów oraz dedykowanych linii produktowych. To istotne, tym bardziej że nasi odbiorcy, to nie tylko osoby kupujące porcelanę do użytku domowego, ale w głównej mierze odbiorcy z segmentu HoReCa. Nie da się ukryć, że długoletnie doświadczenie w obsłudze zagranicznych rynków sprzyja rozwojowi eksportu produkowanych wyrobów. Obecnie Spółka prowadzi sprzedaż w niemalże 40 krajach na całym świecie. Blisko 70% całego wolumenu fabryka sprzedaje na rynkach zagranicznych. Główne kierunki eksportu to przede wszystkim: Niemcy, Włochy, Francja, Dania, Niderlandy, Belgia, Szwajcaria, Meksyk i Hiszpania.
Czym wyróżnia się firma? Jakie są przewagi konkurencyjne?
Spółka systematycznie prowadzi działania mające na celu zapewnienie swoim klientom produktów o wysokiej jakości, przy jednoczesnym uwzględnieniu zmieniającej się sytuacji rynkowej oraz preferencji konsumentów. Produkt to nadal, obok jakości, ceny, bazy klientów czy szybkiej reakcji na potrzeby rynku, największy atut i przewaga konkurencyjna Zakładów Porcelany Stołowej „Lubiana” S.A. Oryginalny, modny design naszej porcelany nie tylko doskonale wpisuje się w światowe kierunki projektowania sztuki użytkowej, ale także kreuje nowe trendy. A co istotne, kunszt i estetyka produktów idą w parze z ich wysoką jakością, walorami funkcjonalnymi oraz bezpieczeństwem stosowania.
Jak wygląda rozwój firmy w perspektywie ostatnich lat i jaka jest strategia rozwoju firmy?
Naszym celem jako stale rozwijającego się przedsiębiorstwa, jest zwiększenie możliwości produkcyjnych w ramach usprawniania procesu wytwarzania produktów porcelanowych. Rozszerzanie naszej oferty poprzez nieustanne wprowadzanie nowatorskich rozwiązań a także udoskonalania już obecnych produktów, aby pozostać konkurencyjnymi na rynku. Długoterminowa strategia rozwoju Zakładów Porcelany Stołowej „Lubiana” S.A. uwzględniając obecnie dość niepewną sytuację gospodarczą na świecie, zakłada uzyskanie wiodącej pozycji na rynku krajowym, jak i na wielu rynkach zagranicznych, przy jednoczesnym pozyskiwaniu nowych kierunków sprzedaży. W 2021 r. rozpoczęliśmy rozbudowę fabryki o Nową Halę Produkcyjną.
W wyniku realizacji tej inwestycji Zakłady Porcelany Stołowej „Lubiana" S.A. wdrożyły w działalność firmy m.in. proces jednokrotnego wypału porcelany, jak również możliwość produkcji innych wyrobów ceramicznych szkliwionych barwnie natryskiem. Budowa Nowej Hali Produkcyjnej to także realizacja jednego z istotniejszych założeń strategii rozwoju Polskiej Grupy Porcelanowej, jakim jest utrzymanie całej produkcji porcelany w Polsce.
Dlaczego w czasie kryzysu zdecydowali się Państwo na rozbudowę fabryki?
Nowa Hala Produkcyjna to zdecydowanie większe możliwości produkcyjne, ale również nowe miejsca pracy. Z kolei stawiając na nowoczesne wyposażenie i wdrożenie innowacyjnych rozwiązań produkcyjnych, Lubiana oprócz tego, że zwiększyła swój potencjał, przede wszystkim będzie mogła dalej udoskonalać swoje portfolio. Taki ruch, w czasach niestabilnej sytuacji na rynku międzynarodowym, kiedy ostrożnie podejmowane są decyzje o nowych inwestycjach, pozwoli zdecydowanie wyprzedzić konkurencję, dywersyfikując obsługiwane rynki. Szczycimy się tym, że od zawsze realizujemy naszą produkcję wyrobów wyłącznie w Polsce. To dla nas ważne, ponieważ nie tylko wzmacnia to naszą pozycję na rynku, ale także podkreśla nasze przywiązanie do lokalnych korzeni i wartości.