Polski samochód elektryczny Izera. „Ten projekt nie ma większych szans na powodzenie rynkowe”

Polski samochód elektryczny Izera. „Ten projekt nie ma większych szans na powodzenie rynkowe”

Polski samochód elektryczny Izera
Polski samochód elektryczny Izera Źródło: EMP
28 lipca zadebiutowała nowa polska marka motoryzacyjna Izera. Jej właściciel ElectroMobility Poland pokazał dwa modele hatchbacka i SUV-a. To była wiadomość dnia. Dziś (29 lipca) eksperci zaczęli wylewać na głowy entuzjastów kubły lodowatej wody.

Wczoraj większość ekspertów przyznała, że auta Izery – oba – są ładne, dobrze zaprojektowane i ciekawe. Przetrawienie informacji o polskiej marce zajęło ekspertom nieco czasu, ale już dziś – 29 lipca – odważnie piszą, co sądzą.

Głos zabrało Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych. Urodę projektu doceniło, na stronie biznesowej nie zostawiło suchej nitki.

facebook

Ekspert od rynku samochodów elektrycznych z Polskiego Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych Jan Wiśniewski napisał obszerny artykuł, w którym wyjaśnia, dlaczego Izera nie ma szans. Podsumowuje go jedno zdanie: „Na dzisiaj, koncepcja polskiego samochodu elektrycznego wydaje się być projektem w równej mierze ambitnym, jak i nie mającym większych szans na powodzenie rynkowe – pisze Wiśniewski.

Ekspert wyjaśnia: „Nawet przy ryzykownym założeniu, że Polacy zrezygnują z elektrycznych Volkswagenów, Renault, Nissanów czy Hyundaiów, żeby kupić polski produkt, krajowy rynek sam w sobie nie „wykarmi” producenta samochodów należących do popularnych segmentów. O ile nawet oba pojazdy będą oferowane za granicą, podkreślany przez ElectroMobility Poland (i bardzo z resztą naciągany) aspekt pochodzenia pojazdu w innych krajach nie będzie żadnym atutem, z uwagi na fakt, że polska motoryzacja w kontekście samochodów osobowych zapewne kojarzy się bardziej ze słynnym testem Poloneza od Jeremy’ego Clarksona niż z chlubnymi tradycjami technologicznymi. Argumenty, że pojazdy marki Izera są „rodzinne” i „asertywne” (wg jednego z projektantów) to za mało, żeby przebić ofertę innych producentów – miażdży entuzjazm ekspert PSPA.

Wiśniewski kończy ostrzeżeniem: „Dyson [gigant produkujący sprzęt AGD – przyp. Red.], po podjęciu decyzji o zakończeniu inwestycji w EV, ogłosił, że nastąpiło to na tyle wczesnym etapie rozwoju projektu, że nie będzie miało większego wpływu na finanse i działalność operacyjną koncernu. Niestety, mimo optymistycznych zapowiedzi, realia rynkowe każą zakładać, że to optymalna droga również w przypadku spółek będących właścicielami ElectroMobility Poland” – pisze Jan Wiśniewski z PSPA.

Przypomnijmy, że ElectroMobility Poland należy w równych częściach do 4 gigantów polskiej energetyki – Enei, Energi, PGE i Tauronu.

Czytaj też:
10 najważniejszych informacji na temat polskiego samochodu elektrycznego
Czytaj też:
Polski samochód elektryczny. Jaka będzie pojemność baterii, wymiary i osiągi?

Galeria:
Polski samochód elektryczny Izera