Drogie paliwo w Niemczech. Wolą tankować u sąsiadów

Drogie paliwo w Niemczech. Wolą tankować u sąsiadów

Stacja paliw
Stacja paliw Źródło: Pixabay
Według danych opublikowanych przez niemiecki urząd statystyczny, tankowanie paliwa w Niemczech jest droższe, niż w krajach sąsiednich.

Jak podaje niemiecki urząd, 5 września cena litra benzyny 95 wynosiła 2,07 euro, a oleju napędowego 2,16 euro. W porównaniu z sąsiednimi krajami tylko w Danii (2,04 euro) i Holandii (2,01 euro) ceny benzyny 95 [premium były tego dnia podobne. W pozostałych krajach było taniej.

Olej napędowy droższy

Krajem o najwyższych średnich cenach oleju napędowego w Europie jest Dania. 5 września litr paliwa do silników Diesla kosztował 2,07 euro, o dziewięć centów mniej niż w Niemczech. W Holandii było to nawet jedenaście centów mniej przy 2,05 euro.

Wśród bezpośrednio graniczących z Niemcami krajów ceny były 5 września najniższe w Polsce (E5: 1,38 euro, olej napędowy: 1,61 euro). Znacznie tańsze niż w Niemczech było też tankowanie w Luksemburgu, Francji, Czechach, Belgii i Austrii.

Ceny paliw

Jak podaje portal e-petrol, średnie ceny benzyny 95 to obecnie 6,52 zł za litr. Olej napędowy kosztuje średnio 7,63, a gaz LPG 3,15 zł. Według prognoz analityków portalu paliwa nadal będą tanieć. W tym tygodniu benzyna 95 może kosztować średnio nawet 6,39 zł.

UOKiK sprawdza

Ceny paliw spadają, ale jeszcze do niedawna litr najtańszej benzyny przekraczał 7 złotych, a rekordowo trzeba było za niego zapłacić nawet 8 złotych. Po gwałtownych podwyżkach wzrosty cen paliw sprawdzili kontrolerzy UOKiK.

Z kontroli, która została przeprowadzona na skutek napływających skarg, wynika, że wzrosty cen paliw w Polsce wynikają z „obiektywnych czynników rynkowych”. Zdaniem urzędu, są cztery główne czynniki, które wpłynęły na podwyżki cen:

  • spadek mocy przerobowych rafinerii działających w Europie. Jest on spowodowany m.in. zamknięciem części z nich w ostatnich latach z powodu ograniczonych perspektyw branży (przewidywany spadek zużycia benzyny związany z przejściem na samochody elektryczne) oraz problemów krótkoterminowych (znaczny spadek popytu na paliwa w pierwszym okresie pandemii);
  • wzrost cen ropy naftowej oraz kursu dolara amerykańskiego (w relacji do PLN), w którym jest ona wyceniana;
  • znaczne ograniczenie eksportu paliw przez Chiny w 2022 r.;
  • sankcje nałożone na Rosję, która jest znaczącym eksporterem zarówno ropy naftowej, jak i gotowych paliw, w tym benzyn.

Czytaj też:
Koniec problemów z gazem? Magazyny pełne, na rynkach taniej