15 marca obchodzony jest Światowy i Europejski Dzień Konsumentów. W Polsce konsumenci mają swoje święto po raz siódmy.
Badania wykazują, że polskie społeczeństwo się starzeje - najszybciej rośnie grupa osób powyżej 65 roku życia. Według prognozy demograficznej GUS, w 2010 roku ponad 42 proc. Polaków będą stanowiły osoby w wieku powyżej 45 roku życia, a w 2025 roku - już połowa społeczeństwa będzie w tym wieku.
Jest to sygnał dla handlu, producentów, usługodawców, by w większym stopniu nastawiali się na potrzeby ludzi starszych. W stereotypach zakodowany jest na razie obraz emeryta, który kupuje niewiele i wybiera najtańsze produkty. Jednak ta grupa ludzi zmienia się, gdyż emeryci dysponują coraz większymi pieniędzmi.
W 2006 r. gospodarstwa domowe emerytów dysponowały już kwotą 60 mld zł. Oznacza to, że ich dochód na osobę był wyższy niż gospodarstwa pracowników, rolników czy rencistów. Dochody emerytów ustępują tylko grupie gospodarstw domowych osób pracujących na własny rachunek.
Agencja Inquiry podkreśla, że ludzie po 65-tce, to najszybciej zwiększająca się grupa konsumentów o rosnących możliwościach. Dzisiejsi emeryci częściowo odpowiadają jeszcze stereotypom, ale zachowania kolejnych pokoleń seniorów prawdopodobnie ulegną zmianie.
Badanie wykonane przez spółkę w latach 2006-2007 wykazało, że obecni emeryci nie wydają pieniędzy pochopnie i unikają ryzyka, szukają korzystnej ceny, ale coraz częściej też odpowiedniej jakości. Starsi ludzie oczekują ofert produktów odpowiadających ich potrzebom. Mimo, że są ostrożni wobec nowości, to oczekują nowych propozycji.
Według Inquiry, osoby w wieku 56-65 lat chcą już inaczej żyć niż obecni seniorzy. Chcą być dłużej aktywni i korzystać w większym stopniu z uroków życia np. wyjazdów turystycznych. U przyszłych emerytów można zauważyć też zmianę stylu konsumpcji. Więcej kupują tzw. zdrowej żywności, mrożonek i produktów dietetycznych i alkoholi.
ab, pap