Komisja Europejska przyznała ok. 321 mln euro dofinansowania do modernizacji linii Wrocław - Poznań, od Wrocławia do granicy województwa dolnośląskiego - poinformowała w środę na stronie internetowej zarządzająca torami spółka PKP Polskie Linie Kolejowe.
Dofinansowana inwestycja dotyczy kompleksowej przebudowy linii kolejowej na odcinkach Wrocław Grabiszyn - stacja Skokowa (36,5 km) oraz od stacji Żmigród do granicy woj. dolnośląskiego (13,3 km). Na odcinku Skokowa - Żmigród (8,2 km) mają być zbudowane ekrany akustyczne i droga. Jak wyjaśnił rzecznik Centrum Realizacji Inwestycji w PKP PLK Robert Kuczyński, spółka rozpisała już przetargi na realizację inwestycji na obu odcinkach. - Na razie spływają oferty, na przełomie tego i przyszłego roku będziemy chcieli wyłonić wykonawcę - wyjaśnił rzecznik.
Kolejarze chcą, by na linii Wrocław - Poznań pociągi pasażerskie mogły rozwijać prędkość 160 km/godz., a towarowe 120 km/godz. Pozwoli to skrócić czas przejazdu w stosunku do obecnego rozkładu jazdy od 30 do 60 minut w przypadku pociągów w ruchu pasażerskim oraz o 45 minut dla pociągów towarowych. Liczą także na to, że zmodernizowana linia będzie bezpieczniejsza - będzie na niej mniej przejazdów dla samochodów, ponieważ zastąpią je tunele i mosty. Przebudowane mają być także perony, które zostaną wyposażenie w pochylnie lub windy dla osób niepełnosprawnych. Mają też powstać specjalne przejścia dla dzikich zwierząt. Linia kolejowa Wrocław - Poznań jest dwutorowa i zelektryfikowana. Ma długość 162 km.
zew, PAP