"Rząd nie widzi kosztów, zapłacą pracodawcy"

"Rząd nie widzi kosztów, zapłacą pracodawcy"

Dodano:   /  Zmieniono: 
Pracodawcy RP i operatorzy telekomunikacyjni apelują, by w trakcie prac parlamentarnych dopracować przepisy wprowadzające zmienione stawki podatku VAT. Według nich opracowywane obecnie w Sejmie przepisy nie pozwalają na jasną interpretację prawa.
Chodzi o sytuację, gdy VAT zgodnie z planami rządu zmieni się od 1 stycznia 2011, a faktura operatora telekomunikacyjnego, wystawiona w grudniu, obejmuje abonament za połowę miesiąca, w którym obowiązuje niższa stawka (grudzień) oraz za połowę stycznia - gdy będzie obowiązywała już nowa stawka. Nad ustawą okołobudżetową, w której znajdują się m.in. kwestionowane przez pracodawców regulacje dotyczące zmiany stawek VAT i  prawa telekomunikacyjnego, pracuje Sejm. Na środę zaplanowano drugie czytanie ustawy.

"Mamy prawo do jasnych przepisów"

W ocenie pracodawców i operatorów, ta z pozoru prosta zmiana stawki spowoduje wiele technicznych problemów, np. czy naliczyć VAT za styczeń w wyższej kwocie, mimo iż  faktura wystawiana jest w grudniu, czy też naliczyć niższy VAT, ponieważ wystawiana jest przed planowanym wejściem w życie przepisów. Zastanawiają się też, czy firmy, które zapłacą taki rachunek w grudniu, mają prawo do odliczenia wyższej stawki, mimo że formalnie będzie ona obowiązywała dopiero od stycznia. - Nie mamy możliwości zakwestionowania podwyżki przez ustawodawcę, ustalania stawek VAT, ale mamy prawo do jasnych przepisów, jak stosować te nowe stawki - mówił we wtorek Dariusz Sobczyk, doradca podatkowy Polkomtela.

Eksperci Pracodawców RP i operatorów zapowiadają, że konkretne propozycje zmian, które w ich ocenie rozwiązują te problemy, przekażą posłom. Prezydent Pracodawców RP Andrzej Malinowski apelował o szybkie uchwalenie przepisów, bo operatorzy zgodnie z prawem telekomunikacyjnym muszą na 30 dni przed ich wejściem w życie poinformować klientów o zmianie w rachunku. Malinowski ocenił, że  zapowiedziana przez rząd zmiana stawek VAT pociąga za sobą koszty jej wprowadzenia u  wszystkich przedsiębiorców. 

Zapłacą pracodawcy

Chodzi o koszt poinformowania klientów o  podwyżce VAT, ale także np. przeprogramowania kas fiskalnych czy ewentualnej wysyłki dwóch faktur zamiast jednej w tym samym okresie rozliczeniowym. Zmiany w akcyzie powodują na przykład problemy ze sprzedażą papierosów po wprowadzeniu podwyższonej stawki akcyzy, gdy na  paczkach wydrukowana jest cena sprzed zmiany VAT. - Władze podejmują decyzję, bez symulacji ich następstw w gospodarce. Tych kosztów rząd nie widzi i nie uwzględnia w rachunkach dotyczących zmian, a muszą za nie zapłacić pracodawcy - mówił Malinowski. - Zmiana VAT wpłynie np. na podpisane już umowy handlowe, które trzeba będzie zaktualizować - dodał.

Rząd na 3 lata - od 1 stycznia 2011 r. do 1 grudnia 2013 r. - chce podwyższyć stawki podatku VAT o 1 punkt procentowy. Wyjątkiem mają być stawki na część towarów żywnościowych - chleb, nabiał, przetwory mięsne, produkty zbożowe i  soki - na które podatek VAT będzie obniżony z 7 do 5 proc.

zew, PAP