Metro wciąż bez nowych wagonów. Oferty muszą być ocenione ponownie

Metro wciąż bez nowych wagonów. Oferty muszą być ocenione ponownie

Dodano:   /  Zmieniono: 
Metro Warszawskie będzie musiało ponownie rozpatrzyć oferty złożone w przetargu na nowe wagony dla podziemnej kolejki. Krajowa Izba Odwoławcza uwzględniła oba odwołania od decyzji miejskiej spółki, która za najkorzystniejszą uznała ofertę Siemensa.
Izba Odwoławcza uznała, że spółki odwołujące się od decyzji komisji przetargowej metra - hiszpański CAF i czesko-rosyjskie konsorcjum Skoda-Wagonmasz - nie miały pełnego wglądu w treść oferty złożonej przez Siemens. Klauzulą tajności opatrzone były w niej m.in. informacje dotyczące mocy silnika, który miałby być instalowany w wagonach tego producenta. Jednocześnie Izba uznała, że Metro Warszawskie prawidłowo wykluczyło CAF z postępowania ze względu na niewniesienie wadium i nieuprawnione dokonanie zmian w treści oferty. CAF zmienił m.in. zapis dotyczący czasu reakcji serwisu tej firmy na zgłoszenie usterki. Takie orzeczenie KIO oznacza, że oferta tej firmy będzie rozpatrywana ponownie, ale powinna zostać wykluczona.

W połowie października komisja przetargowa metra zdecydowała, że najkorzystniejszą ofertę w przetargu na dostawę 210 nowych wagonów dla podziemnej kolejki w stolicy złożyło konsorcjum Siemensa i Newagu. Zaproponowana przez nie cena to ponad 1 mld 69 mln zł netto (1 mld 305 mln zł brutto). Oferta CAF opiewała na 1 mld 199 mln zł brutto, a czeskiej Skody i rosyjskiego Wagonmaszu - na 1 mld 109 mln zł netto (ceny brutto w ofercie nie podano). Cena była głównym kryterium wyboru oferty, ale pod uwagę były brane także zużycie energii elektrycznej (20 proc.), system utrzymania pojazdu (20 proc.), ekologia (8 proc.) oraz wydłużenie gwarancji powyżej 30 miesięcy (2 proc.). Konsorcjum Siemens i Newag otrzymało 100 pkt na 100 możliwych, Skoda i Wagonmasz - 83,8 pkt.

Pierwsze z 210 wagonów mają trafić do stolicy w czwartym kwartale 2012 r., zaś ostatnia dostawa przewidywana jest na czwarty kwartał 2013 r. Z 35 nowych składów 20 ma obsługiwać budowany centralny odcinek drugiej linii podziemnej kolejki, a pozostałe pierwszą, istniejącą linię - ma to związek z przewidywanym zwiększeniem częstotliwości kursowania pociągów.

PAP, arb