Airbusy do kontroli po wykryciu pęknięć skrzydeł

Airbusy do kontroli po wykryciu pęknięć skrzydeł

Dodano:   /  Zmieniono: 
Jedna trzecia samolotów A380 musi zostać poddana kontroli (fot. EPA/CHRISTIAN CHARISIUS/PAP) 
Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) zleciła liniom lotniczym przeprowadzenie przeglądów prawie jednej trzeciej będących w użyciu samolotów A380. W skrzydłach tych dwupoziomowych maszyn wykryto niewielkie pęknięcia.
Linie mają od czterech dni do sześciu tygodni na zbadanie problemu, w zależności od intensywności wykorzystywania maszyn. W wyniku usterki nie uziemiono żadnego samolotu. - Jeśli te pęknięcia nie zostaną zbadane i naprawione, mogą potencjalnie wpłynąć na całą strukturę samolotu - napisała unijna agencja w dyrektywie, która ukazała się na stronie internetowej EASA. Dodano, że konieczny jest przegląd 20 maszyn A380. Obecnie siedem linii lotniczych, w tym Emirates, Air France oraz Singapore Airlines, ma  swoich flotach łącznie 68 airbusów tego typu, wartych 390 mln dolarów.

Na swój dwupiętrowy pokład A380 może zabrać ponad 500 pasażerów, podróżujących w trzech klasach. Samolot, którego rozpiętość skrzydeł wynosi prawie 80 metrów, mógłby pomieścić 70 samochodów. Dyrektor wykonawczy Airbusa Tom Enders w oczekiwaniu na dyrektywę poinformował, że firma już opracowała sposób naprawy usterki. - To  kłopotliwa sprawa, ale zrobimy wszystko, co możliwe, by zapewnić bezpieczeństwo - mówił Enders.

Airbus poinformował, że wykrył nowe pęknięcia w skrzydłach dwóch A380. Doszło do tego podczas przeglądów rozpoczętych w następstwie incydentu z 2010 r., w którym silnik airbusa linii Qantas stanął w  płomieniach i rozpadł się. Firma zapewniła, że pęknięcia nie są istotne, a latanie A380 jest bezpieczne. Już na początku stycznia wykryto mikropęknięcia w skrzydłach dwóch z sześciu A380 należących do Singapore Airlines. Według EASA najnowsza usterka jest jednak poważniejsza.

ja, PAP