Bankrut Alitalia uratowany (aktl.)

Bankrut Alitalia uratowany (aktl.)

Dodano:   /  Zmieniono: 
Przedstawiciele kierownictwa linii lotniczych Alitalia, związków zawodowych i rządu Włoch dogadali się. Zmieni się prezes Alitalii, a dzięki prywatnemu kapitałowi znajdą się środki na restrukturyzację.
W siedzibie rządu odbyła się kolejna tura trójstronnych negocjacji z udziałem przedstawicieli rządowych, dyrekcji firmy i związków zawodowych. Równocześnie zarząd firmy powinien podjąć ostateczną decyzję o  sposobie wyjścia z kryzysu.

Związki zawodowe, w zamian za obietnicę przygotowania nowego planu restrukturyzacji Alitalii, który nie wymagałby zwolnienia ponad pięciu tysięcy pracowników, zobowiązały się nie podejmować w  najbliższej przyszłości akcji protestacyjnych i strajków.

Związkowcy pozytywnie oceniają również wyznaczenie na stanowisko prezesa i dyrektora Alitalii dotychczasowego szefa włoskich kolei państwowych (Ferrovie dello Stato - FFSS) Giancarlo Cimolego.

Nowy plan restrukturyzacji Alitalii zostanie opublikowany w  najbliższych dniach. Z pierwszych informacji wynika, że został on przygotowany przy współpracy włoskiego ministerstwa skarbu.

Na skraj upadłości doprowadziły Alitalię zeszłotygodniowe strajki przeciwko planowanej przez dyrekcję restrukturyzacji, pociągającej za sobą zwolnienia ponad pięciu tysięcy pracowników. Przedsiębiorstwo straciło na strajkach 40 milionów euro.

Alitalia jest już od dawna firmą deficytową. Obliczono, że traci średnio co godzinę 50 tys. euro. W tym tygodniu straty Alitalii jeszcze wzrosły, w związku z gwałtownym spadkiem cen akcji na  giełdzie i następnie wstrzymaniem obrotu.

Szacuje się, że od początku tego roku Alitalia straciła ponad 250 milionów euro i ma prawie półtora miliarda euro długów.

Firma zatrudnia ogółem 21 tysięcy pracowników, ale jak to lapidarnie określił ostatnio premier Włoch Silvio Berlusconi to dwa razy za dużo, jeśli wziąć pod uwagę wskaźniki produkcyjne.

Włoskie linie lotnicze przegrywają konkurencję z małymi przewoźnikami, którzy oferują znacznie niższe ceny, a strajki jeszcze bardziej zmniejszają liczbę potencjalnych klientów.

Komisja Europejska nie zezwoliła na udzielenie Alitalii rządowej pomocy, dopuszcza jednak wsparcie ze strony państwa dla całego sektora transportu lotniczego, na przykład w formie zmniejszenia podatku akcyzowego na paliwo.

em, oj, pap