URE poinformował w piątek, że zatwierdził dwie taryfy: jedna dotyczy usług przesyłania na sieci własnej Gaz-System, druga – na polskim odcinku Systemu Gazociągów Tranzytowych Jamał-Europa.
Gaz-System: tak wzrosną stawki
Będzie to oznaczało, że stawki w 2024 r. wzrosną w stosunku do obecnie obowiązujących:
- w punktach wejścia o: 33,4 proc. dla gazu wysokometanowego (grupa E) oraz o 0,3 proc. dla gazu zaazotowanego (podgrupa L);
- w punktach wyjścia o: 18,8 proc. dla gazu E oraz 18,3 proc. dla gazu L.
„Zmiany stawek wynikają z kosztów realizowanych przez Gaz-System inwestycji strategicznych, które mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo energetyczne Polski — zapewniają dywersyfikację kierunków i źródeł dostaw paliwa gazowego do Polski. Ma to szczególne znaczenie w obecnej sytuacji geopolitycznej. Inwestycje te przekładają się również na znaczny wzrost wartości majątku przesyłowego, który jest finansowany poprzez taryfę” — wyjaśnia URE.
Spadek zamawianych mocy
Natomiast zatwierdzenie taryfy dla Polskiego Odcinka Systemu Gazociągów Tranzytowych Jamał-Europa na 2024 r. oznacza wzrost stawek o:
- 16,9 proc. na wejściu,
- 14,1 proc. na wyjściu.
W tym przypadku wzrost stawek wynika z drastycznego spadku zamawianych mocy przesyłowych przez użytkowników sieci. 16 maja 2020 r. zakończył się tzw. kontrakt historyczny z Gazprom Export, a od 27 kwietnia 2022 r. spółka ta całkowicie wstrzymała dostawy gazu do Polski z kierunku wschodniego. Kontrakt na te dostawy wygasł ostatecznie z końcem 2022 roku. Obecnie gazociąg ten nie jest wykorzystywany do dostaw z kierunku wschodniego.
Czytaj też:
Wiceminister odchodzi z resortu klimatu. Ma nowe stanowiskoCzytaj też:
65 proc. firm w podniosło ceny przez rosnące koszty energii