Rok wielkich inwestycji
Artykuł sponsorowany

Rok wielkich inwestycji

PKP Intercity, zdj. ilustracyjne
PKP Intercity, zdj. ilustracyjne Źródło: PKP
Mimo pandemii PKP Intercity kontynuuje realizację strategii taborowej. Spółka zmodernizowała wagony pasażerskie i restauracyjne, kupiła nowe lokomotywy i wprowadziła procedury, które gwarantują bezpieczną podróż koleją.

125 wagonów zmodernizowała ostatnio dla PKP Intercity bydgoska PESA, która tym samym wywiązała się z wartej blisko 470 mln zł umowy. Z unowocześnionego taboru już korzystają pasażerowie w całej Polsce, dzięki czemu znacząco poprawił się komfort podróżowania pociągami PKP Intercity. Dzięki tej zmianie w nowym rozkładzie jazdy, który wszedł w życie 13 grudnia 2020 roku, w kategorii połączeń ekonomicznych wzrosła liczba pociągów InterCity (IC), mniej zaś jeździ składów TLK. Zwiększy się też udział kategorii IC wśród pociągów jeż dżących m.in. z i do Poznania, Szczecina, Bydgoszczy, Lublina, Białegostoku, Olsztyna i Zielonej Góry. Ze zmodernizowanych pojazdów korzystają już mieszkańcy wymienionych miast, a także m.in. Warszawy, Trójmiasta i Wrocławia.

Modernizacja wagonów to element konsekwentnie realizowanego największego programu inwestycyjnego w historii spółki. Wart 7 mld zł program „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” zostanie wdrożony do 2023 roku, a jego celem jest modernizacja i zakup nowego taboru oraz dalsze podnoszenie komfortu podróży. Po zakończeniu programu w 2023 r. tabor przewoźnika będzie w 80 proc. nowy lub zmodernizowany, w 94 proc. pociągów będzie dostępna klimatyzacja, a w co najmniej 77 proc. bezprzewodowy internet – To bardzo dobra wiadomość, że nasz narodowy przewoźnik nie tylko inwestuje 7 mld zł w nowoczesny tabor, ale też udziela wsparcia krajowej gospodarce.

– Udana współpraca PKP Intercity z bydgoską PESĄ jest przykładem projektu korzystnego dla wszystkich – dla obu spółek, sektora kolejowego, rynku pracy i pasażerów, którzy dzięki niemu przesiadają się do nowoczesnych wagonów – mówi Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

Marek Chraniuk, prezes zarządu PKP Intercity, dodaje: – Pasażerowie na własne oczy mogą się przekonać, co w praktyce oznaczają miliardowe inwestycje, które realizujemy od kilku lat. Dzięki nim coraz więcej tras i coraz więcej pociągów obsługiwanych jest przez nowoczesne, komfortowe i bezpieczne pojazdy – wyjaśnia. Na czym dokładnie polegała modernizacja wagonów? Wyposażono je w klimatyzację, wygodne fotele, gniazdka elektryczne oraz bezprzewodo wy internet. Modernizacja objęła także instalację monitoringu, wzmacniaczy sygnału GSM/LTE oraz toalet z zamkniętym układem. Pojazdy zostały wyciszone, co zapewnia dodatkowy komfort podróży. Numery foteli czy półek, symbole w toaletach, a także przyciski otwierające drzwi oznaczono alfabetem Braille`a.

Nowe lokomotywy i nowoczesne wagony restauracyjne

Ale to nie koniec, bo park taborowy PKP Intercity jest teraz bogatszy o 30 najnowocześniejszych w Polsce lokomotyw elektrycznych Griffin, wyprodukowanych przez firmę NEWAG. Rozwijają one prędkość do 160 km/h i są wyposażone w system zdalnej diagnostyki, który pozwala na monitorowanie pracy lokomotyw w czasie rzeczywistym. Wartość zrealizowanego kontraktu to ponad 550 mln zł brutto. NEWAG dostarczył wszystkie lokomotywy w tym roku, w ciągu zaledwie 11 miesięcy.

– Zakup 30 lokomotyw Griffin to z pewnością jedno z najważniejszych wydarzeń na rynku taboru kolejowego w Polsce w ostatnich latach. Na uznanie zasługuje również tempo ich produkcji. Mam nadzieję, że ten projekt taborowy zapoczątkuje trend zakupów długich serii pojazdów kolejowych, co w znaczący sposób ułatwi zarządzanie nimi i ich utrzymaniem. Tego rodzaju zakupy są również ważne w kontekście modernizacji i elektryfikacji polskiej sieci kolejowej – twierdzi Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP S.A. i przewodniczący rady nadzorczej PKP Intercity.

Na torach wyróżniać się będzie ostatnia z odebranych przez PKP Intercity trzydziestu lokomotyw, którą oklejono specjalną grafiką promującą akcję #KupujŚwiadomie PRODUKTPOLSKI. To efekt współpracy z Krajowym Ośrodkiem Wsparcia Rolnictwa (KOWR). Akcja zwraca uwagę na patriotyzm konsumencki, a szczególny nacisk jest położony na zwiększenie ozpoznawalności znaku PRODUKT POLSKI.

Pozytywnych zmian na kolei jest więcej. W mijającym roku PKP Intercity odebrało od spółki H. Cegielski – Fabryki Pojazdów Szynowych w Poznaniu dziesięć zmodernizowanych wagonów restauracyjnych, które wyposażono w 12 stolików i 36 miejsc siedzących W klimatyzowanych wagonach będzie można również skorzystać z darmowego, bezprzewodowego internetu. W pojazdach zamontowano również wzmacniacze sygnału telefonii komórkowej, a z myślą o osobach niewidzących – oznaczenia w alfabecie Braille’a. Wagony są przystosowane do jazdy z prędkością 160 km/h. Wartość kontraktu to 61,3 mln zł brutto.

Na kolei bezpiecznie

PKP Intercity cały czas funkcjonuje w reżimie sanitarnym, który ma zapewnić bezpieczeństwo podróżnym i pracownikom spółki. Od 17 października br. w składach tego przewoźnika jednocześnie zajętych może być co najwyżej 50 proc. miejsc siedzących. Zmiana wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z 16 października br. służy temu, aby pasażerowie mogli zajmować nie więcej niż co drugie miejsce siedzące, zachowując odstęp. Jednocześnie pasażerowie mogą zajmować dowolne miejsca w obrębie posiadanej klasy wagonu, bez względu na miejsce wskazane na zakupionym bilecie. Obserwując zwiększone zainteresowanie połączeniami, PKP Intercity będzie w miarę możliwości wzmacniać swoje pociągi dodatkowymi wagonami i dostosuje składy do bieżącego obłożenia w pociągach, nie dopuszczając do przekroczenia limitu zajętości 50 proc. miejsc. Każdy skład jest dezynfekowany i czyszczony po zakończeniu przejazdu. Od marca do końca listopada wykonano 303 tys. dezynfekcji wagonów, lokomotyw i członów elektrycznych zespołów trakcyjnych. Na pokładach pociągów przewoźnika pasażerowie mają obowiązek zakrywania ust i nosa. W pociągach został wprowadzony obowiązek rezer wacji miejsc. Jednocześnie podróż może odbywać nie więcej niż 100 proc. liczby miejsc siedzących. Kierownicy pociągów i konduktorzy są wyposażeni w środki ochrony osobistej - maseczki i rękawiczki ochronne oraz żele do mycia i dezynfekcji rąk. Ich kontakt z podróżnymi podczas kontroli biletów odbywa się z zachowaniem bezpiecznego dystansu dzięki wykorzystaniu nowoczesnych terminali zbliżeniowych. Spółka ukończyła także prace nad udostępnieniem rezerwacji miejscówek do biletów okresowych w aplikacjach IC Mobile Navigator i SkyCash na przejazdy w pociągach TLK oraz IC. Zmiana ta - dostępna od 5 sierpnia - jest ułatwieniem przygotowanym szczególnie dla pasażerów korzystających z biletów odcinkowych, a więc dla tych, którzy nie zawsze mają możliwość wcześniejszego precyzyjnego wybrania połączenia. Zaangażowanie i współdziałanie wszystkich ludzi PKP Intercity sprawia, że nawet w tak trudnym okresie, można bezpiecznie podróżować koleją.

Świetne oceny od agencji Fitch

Agencja ratingowa Fitch po raz kolejny potwierdziła długoterminowy rating dla PKP Intercity w walucie krajowej i obcej na poziomie BBB+ oraz długoterminowy rating krajowy na poziomie AA (pol.). Perspektywa ratingów jest stabilna. Ocena agencji Fitch uwzględnia wpływ pandemii na spółkę. Na ocenę wpływ miały m.in. silne i stabilne relacje ze Skarbem Państwa, realizacja przez spółkę usług publicznych w ramach umowy PSC. Obecne ratingi oraz ich stabilna perspektywa pokazują, że mimo trudnych uwarunkowań rynkowych związanych z pandemią PKP Intercity zachowuje pełną płynność finansową i prowadzi działania dostosowane do obecnej sytuacji, zapewniające stabilną sytuację spółki.

Czytaj też:
Marek Chraniuk: Kolej to transport przyszłości

Źródło: Wprost