Marek Chraniuk: Kolej to transport przyszłości
Artykuł sponsorowany

Marek Chraniuk: Kolej to transport przyszłości

Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity
Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity Źródło: PKP
Szczególne środki ostrożności oraz nowe zasady podróżowania sprawiają, że nawet w tak trudnym okresie można bezpiecznie podróżować koleją – mówi Marek Chraniuk, prezes zarządu PKP Intercity.

Mijający właśnie 2020 rok był bardzo trudny dla transportu publicznego. A jak sobie poradziło PKP Intercity?

W tym bardzo wymagającym roku udało nam się przystosować do dynamicznie zmieniających się warunków wynikających z różnych etapów epidemii. Naszym celem było i jest zapewnienie bezpiecznych podróży, dlatego na bieżąco reagowaliśmy na wprowadzane obostrzenia. Mimo utrudnionej sytuacji rynkowej utrzymaliśmy ten sam poziom oferty w nowym, rocznym rozkładzie jazdy. Miniony rok przyniósł również kontynuację największego progra mu inwestycyjnego w historii PKP Intercity. Są już widoczne efekty modernizacji polskiej kolei – coraz większa liczba pociągów jest obsługiwana przez nowy lub zmodernizowany tabor, dzięki czemu zwiększa się komfort podróżowania. Niestety, epidemia koronawirusa i związane z nią ograniczenia w przemieszczaniu się wpłynęły na intensywność podróży Polaków i tym samym liczbę pasażerów pociągów PKP Intercity. Od początku roku do końca listopada br. przewieźliśmy ponad 25 mln pasażerów – to 44 proc. mniej w stosunku do analogicznego okresu 2019 roku, kiedy przewieźliśmy 44, 9 mln pasażerów.

Mimo pandemii kontynuujecie program inwestycyjny. Co konkretnie udało się zrobić?

2020 rok przyniósł zakończenie realizacji dwóch kontraktów o wartości ponad miliarda złotych brut to. Do PKP Intercity trafiło 30 najnowocześniejszych w Polsce lokomotyw elektrycznych serii EU160 Griffin, które dla przewoźnika wyprodukowała firma NEWAG. Flotę wzmocniło również 125 komfortowych wagonów zmodernizowanych przez bydgoską Pesę. Tuż przed świętami Bożego Narodzenia podpisaliśmy wartą ponad 540 mln zł brutto umowę z bydgoskim producentem taboru na modernizację kolejnych 125 wagonów. Tym samym wartość umów podpisanych w ramach największego programu inwestycyjnego w historii PKP Intercity wynosi już ponad 5 mld zł brutto.

A co z bezpieczeństwem na kolei? Jak o nie zadbano?

W PKP Intercity już na początku wystąpienia zagrożenia epidemiologicznego opracowaliśmy i wdrożyliśmy procedury zapewniające bezpieczeństwo pasażerów i naszych pracowników. Cały czas funkcjonujemy w reżimie sanitarnym. Maksymalnie bezpieczne korzystanie z pociągów zapewniają zaostrzone i restrykcyjnie przestrzegane procedury związane z codzienną obsługą taboru. Po zakończeniu przejazdu każdy skład jest dezynfekowany i czyszczony. Od marca do końca listopada wykonaliśmy ponad 300 tys. dezynfekcji wagonów, lokomotyw i członów EZT. A kierownicy pociągów i konduktorzy od początku epidemii są wyposażeni w środki ochrony indywidualnej i utrzymania higieny osobistej. Ich kontakt z podróżnymi podczas kontroli biletów odbywa się z zachowaniem bezpiecznego dystansu, na co pozwalają nowoczesne terminale zbliżeniowe. Szczególne środki ostrożności oraz nowe zasady podróżowania sprawiają, że nawet w tak trudnym okresie można bezpiecznie podróżować koleją.

Jakie macie plany na 2021 rok?

Ostatnie lata to szereg zmian, zarówno tych większych, jak i tych mniej widocznych, które sprawiają, że podróż koleją jest bezpieczna i staje się coraz prostsza oraz bardziej komfortowa. Nie inaczej będzie w przyszłym roku. W najbliższych miesiącach podpiszemy następne umowy taborowe. Na tory systematycznie będą wyjeżdżać m.in. kolejne nowoczesne wagony oferujące podróżnym liczne udogodnienia. Pracujemy także nad ulepszaniem procesu obsługi klienta. W przyszłym roku będziemy również kontynuować liczne działania mające na celu ochronę środowiska naturalnego. To one budują pozycję kolei w długiej perspektywie, która jako najbardziej ekologiczny środek transportu zbiorowego staje się transportem przyszłości, doskonale wpisującym się w ideę zrównoważonego transportu i rozwoju.

Czytaj też:
Rok wielkich inwestycji

Źródło: Wprost