- Przekop Świny postępuje w najlepszym porządku. Wszystko idzie zgodnie z harmonogramem. Zbliżamy się do wyjścia z tunelu. W przyszłym roku już bezpiecznie będzie można przejechać przez tunel i dotrzeć do Świnoujścia bez konieczności czekania na prom - powiedział w Polskim Radiu Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.
W czwartek GDDKiA poinformowała, że maszyna TBM Wyspiarka wydrążyła kilometr tunelu. Budowaobecnie jest zaawansowana w 60 proc.
– Na odcinku tunelowym przekraczamy dziś symboliczne 1000 m drążenia i przechodzimy z części podwodnej na część lądową po stronie wyspy Wolin – powiedziała w czwartek kierowniczka projektu budowy tunelu pod Świną Julita Borkowska ze szczecińskiego oddziału GDDKiA.
Dodała, że prace prowadzone są także w części drogowej. Przed wjazdem do tunelu budowany jest m.in. plac manewrowy, który będzie służył kierowcom w przypadku akcji służb. Powstanie także centrum obsługi tunelu.
Galeria:
Budowa tunelu pod Świną
Największa taka inwestycja w Polsce
Świnoujski magistrat przekonuje, że będzie to najdłuższa przeprawa podwodna w Polsce: 1484 m tunelu drążonego maszyną TBM; z odcinkami tunelu wykonanego metodami stropowymi cały tunel będzie miał długość 1780 metrów.
Inwestorem projektu jest miasto Świnoujście, a inwestorem zastępczym - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrenz. Wykonawcą jest konsorcjum PORR/Gulermak.
Koszt budowy tunelu to ponad 912 mln zł, z czego przeszło 775 mln zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej. Resztę miasto Świnoujście dokłada z własnego budżetu. Prace mają zakończyć się w ostatnim kwartale 2022 roku.
Czytaj też:
Drążenie tunelu w Świnoujściu na półmetku. Mamy nowe zdjęcia