To lata! KLM przeprowadziły udany lot modelu, który ma zrewolucjonizować podróże

To lata! KLM przeprowadziły udany lot modelu, który ma zrewolucjonizować podróże

Flying-V
Flying-V Źródło: KLM
Większa wydajność, mniejsze zużycie paliwa i niecodzienny kształt. Linie lotnicze KLM pracują nad samolotem w kształcie litery V. Przeprowadzono pierwszy lot modelu testowego w skali.

W czerwcu 2019 roku pisaliśmy, że holenderskie linie lotnicze KLM we współpracy z Uniwersytetem Technicznym w Delft i Airbusem, tworzą niezwykły samolot, który ma zrewolucjonizować transport. Wtedy były to prace koncepcyjne na desce kreślarskiej. Teraz firma pokazała pierwszy lot prototypowego modelu maszyny.

Nowatorska konstrukcja

Dlaczego projekt holenderskich linii jest nowatorski? Odpowiedz na to pytanie, widać na wizualizacjach, które KLM umieścił w internecie. Samolot ma mieć bowiem kształt litery V. Kadłub, wraz z kabiną pasażerską, wbudowane będą w konstrukcję skrzydeł, dzięki czemu projekt charakteryzować się będzie futurystycznym wyglądem.

Dzięki niecodziennej konstrukcji, która fanom lotnictwa, kojarzyć się może z amerykańskimi myśliwcami F-117 Nighthawk, samolot będzie dużo krótszy od konkurenta, produkowanego przez Airbusa. Identyczna z A350 będzie rozpiętość skrzydeł, która wyniesie ponad 64 metry. Ma to pozwolić na korzystanie z większości lotnisk na świecie, bez konieczności rezerwowania specjalnych pasów startowych, z których korzystać muszą takie maszyny jak Airbus A380, czy Boeing 747. Samolot będzie mógł także korzystać ze standardowych rękawów i hangarów.

314 pasażerów

Na pokład w kształcie litery V ma się zmieścić 314 pasażerów i 160 m sześć. bagażu. Dzięki nowatorskiej konstrukcji, która zakłada integrację kabiny pasażerskiej, luku bagażowego, skrzydeł i zbiorników paliwa, zwiększona zostanie aerodynamika samolotu. Dzięki czemu jego waga będzie o 20 proc. mniejsza, niż Airbusa A350, do którego jest porównywany.

Jak wynika z analiz przeprowadzonych przez Uniwersytet Technicznym w Delft, kształt samolotu pozwoli na stworzenie niespotykanych dotąd warunków podróży. Układ foteli oraz rozmieszczenie toalet będzie dużo bardziej komfortowe.

Wyższa wydajność

Konstrukcja nastawiona jest również na maksymalną wydajność. Samolot zbudowany będzie z lekkich materiałów i zasilą go dwa, najnowocześniejsze silniki odrzutowe. Obecny projekt zakłada zasilanie standardowym paliwem lotniczym, ale brane są pod uwagę także nowatorskie rozwiązania, takie jak silniki elektryczne.

Czytaj też:
Lotnisko w Gdańsku. Samolot nie wystartował, bo na pokładzie była kobieta zakażona koronawirusem

Galeria:
Flying-V
Źródło: KLM